I

Mosz

    I. A termelési tényezõk alakulása

Ebben a fejezetben ágazataink termelésére ható tényezõk közül a mezõgazdaság beruházásával kapcsolatos tényeket táblázatban és rövid értékelésben mutatjuk be. A termõfölddel, a gépesítéssel, a foglalkoztatással, és a generációváltással kapcsolatos kérdéseket egy-egy szöveges elemzés is segít bemutatni.

I./1. Termõföld

Az eltelt idõben sem csökkent a termõföld tulajdon körül politikailag keltett feszültség, ami miatt fennmaradt, sõt fokozódott a társas vállalkozások versenyhátránya és nem érvényesülhetnek a piaci viszonyok a termõföld tulajdonlásában és használatában.

MOSZ IV. kongresszusa állásfoglalásában megerõsítette azt az igényt, hogy a kormány kezdeményezze a termõföldrõl szóló törvény módosítását annak érdekében, hogy a mezõgazdasági termelést folytató társas vállalkozások, elsõsorban az állattartók megszerezhessék a mûködésükhöz szükséges termõföld tulajdonjogát.

A kongresszus konkrét javaslatot tett arra, hogy a tulajdonszerzésre egyedi elbírálással, a szükséges mértékben a földmûvelésügyi miniszter engedélyével kerülhessen sor. Ezt az igényt a MOSZ megismételte a termõföld törvény napirenden lévõ módosítása során, de az agrárkormányzat a kérdéssel való foglalkozás elõl elzárkózott.

Az elmúlt két év tapasztalata megerõsítette ennek az igénynek a jogosságát. Egyre nyilvánvalóbb, hogy nem lehet tartósan a bérleti viszonyra alapozni az állattartó telepek mûködését. A termelési biztonsághoz nem elegendõ a 2005-ben bevezetett módosítás, amely az állattartó telep (és a halastó) üzemeltetõjét az elõhaszonbérleti rangsorban elõre helyezte, bár ezzel a kormány a kongresszus igényét teljesítette. Ugyanakkor nem változott az, hogy jogi személy vagy más szervezet (ha nem korábbi haszonbérlõ) csak utolsó sorban élhet elõhaszonbérleti joggal a helyben lakó családi gazdálkodók és egyéni termelõk után.

A gazdálkodó szervezetek tulajdonszerzése körül keltett hangulatot jellemzi, hogy a Legfelsõbb Bíróság úgy értelmezte ítéletében a tilalmat, hogy a szövetkezetbõl alakult jogutód gazdasági társaság sem jegyezhetõ be a szövetkezet földjének tulajdonosaként. A MOSZ kezdeményezte a jogutódlás kivételét a tilalom alól, de a "konfliktuskerülõ" politika ezt sem vállalta fel.

A kongresszus igényelte az osztatlan közös tulajdonban lévõ földterületek hasznosítását segítõ egyszerû és rugalmas szabályozás kialakítását szükség esetén a "kényszerbérlet" lehetõségét. Ebben - bár a MOSZ folyamatosan jelezte a hasznosítással kapcsolatos problémákat - nem történt intézkedés.

Részleges eredményt ért el a MOSZ az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére (kimérés) vonatkozó szabályozást illetõen. Kezdeményezésének megfelelõen hatályon kívül helyezték azt a korábbi törvényi rendelkezést, hogy a kimérést a földrészlet legjobb minõségû részén kell megkezdeni.

Ugyanakkor nem sikerült elérni, hogy a kimérési eljárásban azonos jogokat kapjanak a kimérést kérõkkel a kimérést nem kérõ tulajdonostársak. A hatályos szabályozás egyoldalúan csak a kimérést kezdeményezõknek biztosít jogokat, sértve ezzel a többieknek a tulajdonhoz fûzõdõ alkotmányos jogait. Mivel a MOSZ tiltakozását az agrárkormányzat figyelmen kívül hagyta, az érdekképviselet az Alkotmánybíróságnál kezdeményezte a kimérési eljárásról szóló kormányrendelet vonatkozó rendelkezéseinek a megsemmisítését.

A tagszervezetek folyamatosan jelezték az osztatlan közös tulajdonra vonatkozó elõírások visszaélésszerû alkalmazását, az elõvásárlási jog cserével illetve ajándékozással való kijátszását. A MOSZ többször kezdeményezte a törvény módosítását a spekulációs vásárlások visszaszorítására.

A MOSZ értékelése szerint a Nemzeti Földalap nem elég eredményes a termõföld piac befolyásolásában, kedvezõbb földtulajdoni és használati struktúra kialakításában. A MOSZ igényli az egyenlõ versenyfeltételek biztosítását az NFA tulajdonában lévõ termõföld értékesítésében, hasznosításában. Igényli, hogy a pályázatok elbírálásába vonják be a helyi birtokhasznosítási bizottságokat.

A termõföld birtoklásának jelentõsége nem csökken a támogatásoknak a termeléstõl való elválasztásával sem. A jogosultságok érvényesítésének a földterülettel való alátámasztásának követelménye, valamint a külföldiek tulajdonszerzési moratóriuma lejártának közeledése felértékeli a földtulajdont, ami további versenyhátrányt okoz az ettõl elzárt társas vállalkozásoknak.

Az ország földterületének használata gazdálkodási formák szerint

ezer hektár

Gazdálkodási forma

2000

2001.

2002.

2003.

2005.

Gazdasági szervezetek összes

3 790,6

3 640,1

3 677,1

3 781,4

3 845,6

Egyéni gazdálkodók

3 983,5

4 195,6

4 339,1

4 175,6

4 141,3

Egyéb

1 529,3

1 467,7

1 287,2

1 346,4

1 316,5

Összesen:

9 303,4

9 303,4

9 303,4

9 303,4

9 303,4

 

 

 

Forrás: KSH

Az ország földterületének használata gazdálkodási formák szerint az ezredfordulóhoz képest jelentõs mértékben nem változott. Az utóbbi években a gazdasági szervezetek földhasználata kismértékben emelkedett az egyéni gazdálkodók rovására.

A különbözõ méretkategóriájú üzemek által mûvelt terület változása az EU tagországaiban és Magyarországon 1990-2003 között

1990=100 %

Ország

10 ha alatt

10-50 ha

50-100 ha

100 ha felett

Összesen

Dánia

64,7

42

83

241,1

95,7

Németország

56,6

64,3

130,5

130,5

99,6

Spanyolország

68,1

87,2

101,9

121,8

102,6

Franciaország

62

47,9

94,3

180,5

98,6

Olaszország

71,7

91,4

104,9

98,3

87,8

Portugália

65,5

89,7

105

110

93

EU-15*

81,3

81,9

100,2

113,7

98,1

Magyarország**

74,2

261,3

215,3

82,1

94

* EU-15 esetében 1995=100 %

** Magyarország esetében 1991=100 %

Forrás: EUROSTAT adatok alapján

1990-tõl birtokkoncentráció ment végbe napjainkig, mely folyamatosan folytatódik, ami az EU egyes tagországaiban különbözõ hatásfokkal zajlott. Magyarországon negyedével, illetve ötödével kisebb a 10 ha alatti, illetve a 100 ha feletti méretkategóriában mûvelt földterület, ami homlokegyenest ellentétes az uniós tendenciával, különösen  az igen erõs koncentrációt mutató francia, dán, spanyol, német helyzettel.

Mûvelési ágak átlagos területe, 2000, 2003, 2005

hektár

Év

Szántó

Gyep

Gazdasági szervezetek

Egyéni gazdaságok

Gazdasági szervezetek

Egyéni gazdaságok

2000

506,93

3,11

161,2

2,86

2003

384,88

4,42

146,72

4,12

2005

385,78

4,22

167,31

5,93

2005. év a 2000. év százalékában

76,1

135,83

103,79

207,6

Forrás: KSH

Hazánkban az ezredforduló óta folyamatosan csökken a gazdasági szervezetek szántóterületének átlagos mérete (a nagy szántóterületû gazdaságok szétválásának, illetve megszûnésének következtében), mellyel párhuzamosan, igaz sokkal kisebb mértékben, de növekszik az egyéni gazdaságoké.


I/2. Beruházás

A mezõgazdasági beruházások reálértékének alakulása

milliárd forint

Év

Folyó áron

1989. évi áron

Index

1989 = 100%

1989

29,0

29,0

100,0%

1990

28,0

21,7

74,8%

1991

17,0

9,8

33,8%

1992

7,0

3,3

11,4%

1993

7,0

2,7

9,3%

1994

19,0

6,1

21,0%

1995

24,0

6,0

20,7%

1996

36,8

7,5

25,9%

1997

56,0

9,6

33,1%

1998

90,0

13,5

46,6%

1999

80,0

10,9

37,6%

2000

83,0

10,3

35,5%

2001

93,5

10,6

36,6%

2002

96,5

10,4

35,9%

2003

227,6

23,5

81,0%

2004

177,1

17,1

59,0%

2005

197,5

18,4

63,4%

2006

195,8

17,5

60,3%

 

Forrás: KSH

A rendszerváltás után a mezõgazdasági beruházások részaránya döbbenetes mértékben csökkent, 1993-ra az 1989. évi szintnek a 10 %-át sem érte el. Az 1995-1998-as periódusban jelentõsen emelkedett, az idõszak végére megközelítette a rendszerváltás kori érték felét, de az ezredfordulót követõen ismét annak harmadára csökkent. 2003-ban az EU-s csatlakozásunkhoz közeledve "beruházási pániknak" lehettünk szemtanúi, amit a támogatáspolitika is megalapozott (gép-, építmény- és ültetvénytámogatások). Uniós csatlakozásunkat követõen ismételten kismértékû visszaesés következett be (okait lásd: SAPARD, AVOP háttéranyag).

 

I/3. Az agrárszektor gép- és eszközállománya, technológiai színvonalának és energia ellátásának helyzete

A gazdálkodók versenyképes termelésének meghatározó eleme, a korszerû mûszaki-, technológiai háttér megteremtése és szinten tartása.

A szántóföldi növénytermesztésben az uniós csatlakozást megelõzõ nemzeti beruházási támogatások, majd a SAPARD és AVOP intézkedések hatására az eszközállomány a gazdaságok jelentõs részénél megújult. A mezõgazdasági ágazatok közül a megvásárolt gépek 80%-a a növénytermesztésbe, 8-10%-a az állattartásba, míg 10-12%-a egyéb termelõ ágazatba került.

A gépberuházások ennek ellenére - összességükben - elmaradtak a szükségletektõl, sõt az ágazat motorteljesítmény kapacitása az elmúlt öt évben kismértékben csökkent, mivel a nagyüzemi termelõk jelentõs volumenû selejtezést is végeztek, a korszerûtlen és magas költségigényû gépeiknél. A 9,8 millió kW-ra állt be összes gépkapacitáson belül 20 %-os csökkenés következett be a gazdasági szervezeteknél. Az egyéni gazdaságoknál 13,3 %-kal nõtt a motorteljesítmény-kapacitás. Az egyéni gazdaságok a mezõgazdasági termõterület 52,46 %-ával rendelkeznek, ám ehhez a motorteljesítmény-kapacitások kétharmadát (!) veszik igénybe.

Ökonómiai szempontból ez a tény fajlagosan nagyobb ráfordítást, gazdaságtalanabb üzemeltetést takar.

A gazdasági szervezetek a racionalizálás irányába fejlesztettek. Az új-, belépõ kapacitások jobb kihasználására, az erõ- és munkagép kapcsolások összhangjára törekedve, az üzemeltetési költségek mérséklését is elengedhetetlen szempontnak tekintették.

Továbbra is magas az agrárszektorban a gépek és berendezések átlagéletkora, még mindig tizenkét év feletti.
Az egyéni gazdaságok erõ- és önjáró gabonabetakarító gépeinek állománya több mint négy évvel idõsebb a gazdasági szervezetekénél is.
Amíg Magyarországon 1 hektár mezõgazdasági területre - átlagosan - csupán 2,1 kW motorteljesítmény jut, addig az uniós gazdálkodók átlagában ez több mint a kétszerese, 5,2 kW. (Természetesen mindkét esetben jelentõs fajlagos eltérések tapasztalhatók kisebb-, illetve nagyobb birtokméretek vizsgálata esetén.)

Az egy traktorral mûvelt terület az EU-ban 19,6 hektár, viszont hazánkban több mint a duplája, 48,7 hektár. Jelzésértékûek ezek az adatok, mivel a gépállományon belüli változások az elmúlt öt éven belül nem követték egyértelmûen a termelési és birtokszerkezetben bekövetkezõ változásokat. (A KSH adatai szerint 2000 és 2005 év között 26,1 %-kal csökkent a gazdaságok száma, és 37,9 %-kal nõtt az átlagos birtokméret. A földalapú támogatást igénybevevõ gazdaságok számára vetítve 33,91 ha/gazdaság érték adódott.)
A szántóföldi növénytermesztés során a gépüzemeltetés, valamint a gépi munka hatékonyságát, a fajlagos kapacitáskihasználás lehetõségét alapvetõen befolyásolja a birtokméret.

Az is megállapítható, hogy a gépberuházások a támogatások mértékének függvényében hullámzó tendenciát mutatnak (2003-ig erõteljesen növekedtek, 2004-ben és 2005-ben jelentõs visszaestek, 2006-ban ismét mérsékeltebb szintet értek el). 
A jelenleg is fennálló versenyhátrány csökkentéséhez így több feltételt kell kielégíteni.
Ennek elsõ fázisa a gazdálkodók részérõl folyamatosan jelentkezõ modernizálási és tudatos szakmai hasznosítási igény, a korszerû-, energiatakarékos, környezetkímélõ beruházásokra. Mindezt a megfelelõ háttérrel rendelkezõ gyártó és gépértékesítõ hálózat jelenleg biztosítani tudja. A feltételek záró szegmense, a kedvezõ géptámogatási lehetõségek biztosítása, tekintve, hogy a gazdaságok többsége tõkehiány miatt önerõbõl nem képes a szükséges mûszaki, technológiai háttér megteremtésére.

Annak érdekében, hogy a technikai-, technológiai modernizáció uniósnál alacsonyabb hazai szintje ne válhasson az agrártermelõk hosszú távon meghatározó versenyhátrányává, 2007. évtõl kezdõdõen el kell érni, az EMVA-ból történõ beruházási támogatások lehetõ legnagyobb arányú biztosítását.
Mindezt széleskörûen, a gépek- és a gazdasági létesítmények
- trágyatárolók-, terményszárítók-, s egyéb technológiai beruházások lehetõségeire is kiterjesztve kell elvégezni. Alátámasztják ezen igények idõszerûségét az FVM és tudományos intézetei által korábban végzett felmérések is:
- eszerint a nagyméretû állattartó telepek közül 299 sertés- és 247 baromfi telephely felújítása, korszerûsítése szükséges, az EU többirányú elõírásának való megfelelés érdekében.
- a mezõgazdasági terményszárító kapacitást vizsgálva is megállapítható, hogy a betakarítás utáni tartósítás, állagmegóvás területén jelentõs az elmaradás. A korszerûtlen szárítótelepek lecserélése lassan halad. A termelõknél még közel 1000 darab korszerûtlen szárítóberendezés üzemel (zömmel BI-15 és Sirokkó típusok). Ezek a meglévõ állomány kétharmadát teszik ki, melyek nemcsak energia pazarlóak, de környezet szennyezõek és a termény minõségét sem tudják az elvárásnak megfelelõen biztosítani.

A motorikus gépi berendezések, valamint hõ-fejlesztõ technológiák  üzemanyag-, valamint fûtõanyag igénye az üzemeltetõk számára mindenkor magas költséget jelent.
Ezek racionalizálására a MOSZ - már az 1990-es évek elejétõl - úttörõ szerepet vállalt. Mind a jogszabályi-, mind a piaci szereplõk szintjén rendkívüli kedvezményeket értünk el.
Az üzemanyagoknál az útalap-, majd a jövedéki adó visszatérítési rendszerének kialakításával, illetve a MOL jogelõdjével kötött kísérleti gázolaj-vásárlási szerzõdések bevezetésével. Ebbõl tudtak kialakulni az évek során a megyei szintû-, kedvezõ üzemanyag beszerzési lehetõségek, a folyamatosan bõvülõ beszerzõ szervezetek által.
A legnagyobb energia igényû terményszárító berendezések földgáz felhasználása során az összes hazai nagyfogyasztó között a legkedvezõbb díjtételeket tudtuk kialakítani. Éveken keresztül öt-hat milliárd forint tényleges költségkiadástól mentesítve tagszervezeteinket minden szárítási szezonban.
Tekintve, hogy uniós elõírásokat léptet életbe a kormányzat rövid idõn belül, ezért az említett kedvezmények termelõink számára is megszûnnek a közeljövõben. Célszerûnek látszik ezért is alternatív lehetõségeket keresni, valamint a tartósítási technológiákat megújítani, új eljárásokat alkalmazni.

Amennyiben a fentiekhez szükséges beruházási költségeket a gazdálkodók nem tudják elõteremteni, úgy nem tudják hosszú távon folytatni a gazdasági versenyt az Európa nyugati részén hasonló tevékenységet végzõ termelõkkel szemben. Ezen túlmenõen - hatóságok általi - telepbezárásokra is sor kerülhet, amennyiben azok a jogszabályi kötelezettségeknek nem felelnek meg. A fennálló hátrányok tovább nõhetnek, helyenként akár az ellehetetlenülés határáig.

A traktor és aratócséplõgép állomány változása
2000-2005. évben

darab

Megnevezés

2000. év

2005. év

traktor

kombájn

traktor

kombájn

Gazdasági szervezetek

26 199

5 660

23 557

3 980

Egyéni gazdálkodók

87 107

6 453

96 922

8 157

Összesen

113 306

12 113

120 479

12 137

 

Forrás: FVM - Mezõgazdasági Gépesítési Intézet

A földterület és az erõgépállomány megoszlása az egyes gazdálkodási formák között 2005-ben

%

Megnevezés

Egyéni gazdaságok

Gazdasági szervezetek

Termõterület

52,46

47,54

Motorteljesítmény kapacitás

66,88

33,12

Arató-cséplõgép állomány

67,21

32,79

Tehergépkocsi állomány

59,61

40,39

Forrás: FVM - Mezõgazdasági Gépesítési Intézet

A gépüzemeltetés mutatóinak alakulása a birtokmérettõl függõen

2000 ha-os birtok adata = 100,0

Megnevezés

20 ha-os birtok

60 ha-os birtok

200 ha-os birtok

700 ha-os birtok

2000 ha-os birtok

A gépüzemeltetés költsége*

195

143

121

116

100

Erõgép munkaóra igény

328

194

164

157

100

Erõgép gépi munka ráfordítás

138

126

106

103

100

Erõgép kapacitás igény

358

181

154

110

100

Gépek értéke*

912

387

116

114

100

 

Forrás: FVM - Mezõgazdasági Gépesítési Intéztet

* A költségek 2004.évi áron számolva

 

 

 

I./ 4. Foglalkoztatás, munkaerõ, keresetek

Az ágazat 1990-2003 közötti megközelítõleg 700 ezer fõs létszámcsökkenés meghatározó hányada 1990 - 1994 között zajlott le. A munkaerõ-kibocsátás üteme napjainkban lelassult, de változatlanul tart.

A MOSZ 2006-ban készített Humánerõforrás felmérés adatai alapján az adatot szolgáltatott 601 vállalkozásnak mintegy 33 %-a nyilatkozott úgy, hogy a foglalkoztatottak száma szinten marad.  Több mint 20 %-os mértékû csökkentést a vállalkozások 11 % -a jelzett. A tendenciát azonban leginkább az a 24,2 %-ot kitevõ munkáltató reprezentálja, ahol a foglalkoztatottak száma 10-20 %-kal csökken.

A kiesett munkaerõ pótlásának eszköztára

A MOSZ felmérése alapján a munkáltatók a kiesett munkaerõk pótlása során elõnyben részesítik a munkatársak által tett ajánlásokat (29 %), ezt követi a hirdetés (20,4 %), majd az állami munkaerõ közvetítõ irodák bevonása (16,87 %). Nem jellemzi az agrármunkáltatókat az oktatási intézményeken keresztül, vagy a munkaközvetítéssel foglalkozó cégeken keresztüli munkaerõhöz való jutás.

Az új munkaerõ beszervezésével szorosan összefügg annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy a vezetõk utánpótlása érdekében milyen eszközöket használnak a munkáltatók. A megkérdezettek 60 %-a úgy nyilatkozott, hogy a vállalkozás szintjén megoldott a kérdés. 20 % az utánpótlást csak részben találta megoldottnak és 18 % mondta azt, hogy csak részben, vagy egyáltalán nem megoldott a vezetõi utánpótlás kérdése.   

A foglalkoztatottak kor-, iskolai végzettség és beosztásbeli alakulása

Az ágazatban bekövetkezett létszámváltozások hatással voltak a foglalkoztatottak kor, iskolai végzettség szerinti és beosztásbeli alakulására.
Nem csupán országos szinten igaz az az állítás, miszerint a népesség elöregszik, hanem az agrárfoglalkoztatottakra is. A foglalkoztatottak országos átlagtól kedvezõtlenebb korösszetétele arra utal, hogy a munka jelleg, a falvakhoz való kötõdés, az ágazat alacsony eltartó és jövedelemtermelõ képessége nem vonzó a fiatalok körében.

A fentiektõl eltérõen pozitív változás következett be a foglalkoztatottak iskolai végzettség szerinti összetételében. A létszámkibocsátás leghamarább a képzetlen dolgozókat érintette. A megkérdezett vállalkozások által foglalkoztatottak 60 %-a rendelkezik középszintû iskolai végzettséggel, 9,8 %-a egyetemi, fõiskolai végzettséget szerzett, de még mindig 29 % azoknak az aránya akik általános iskolai végzettséggel bírnak.

Érdekesen alakult a foglalkoztatottak életkor és beosztásbeli viszonya. A vállalkozások döntõ többségénél a 50 év feletti  korosztályból áll a vezetõk köre. Mindösszesen 6,2 % a 35 év alatti vezetõk aránya.

A magyar mezõgazdaságban, vad- és erdõgazdálkodásban, valamint a halászatban foglalkoztatottak létszáma

ezer fõ

Év

Összesen

1990

955,0

1994

327,6

1995

295,1

1996

302,4

1997

287,8

1998

278,8

1999

270,4

2000

255,5

2001

243,4

2002

240,9

2003

215,2

2004

204,9

2005

193,9

2006+

185,0

 + Elõzetes adat

Forrás: KSH, MOSZ IR.

 

Az agráriumban foglalkoztatottak létszáma a rendszerváltás óta folyamatosan csökken. A mezõgazdaságban foglalkoztatottak részaránya 1989-ben még meghaladta nemzetgazdaságban foglalkoztatottak 17 %-át, igaz a kiegészítõ és melléktevékenységekben foglalkoztatottakkal együtt. 2000-ben a foglalkoztatotti létszám már csak 255,5 ezer fõ volt, amely az elõzetes adatok alapján 2006-ra 185 ezer fõre csökken.

A rendszerváltástól napjainkig csaknem 800 ezer fõt mutat a csökkenés. Ennek a létszámnak legalább a felével lecsökkent a vidéki foglalkoztatás, s ez a folyamat a vidék népességeltartó képességének jelentõs csökkenését okozta, megalapozva a vidéki térségek kiemelkedõ munkanélküliségi mutatóit.

Sokkal rosszabb a helyzet, ha az 5 fõnél többet foglalkoztató vállalkozások adatait vizsgáljuk, hiszen ez az érték már 2005-ben is kevesebb volt, mint 100 ezer fõ.

Összes mezõgazdasági munka ráfordítás alakulása egyes uniós tagállamokban élõmunka egységben

ezer ÉME

Ország

2000

2003

2005

2005 (%)
EU 25= 100,0

EU-25

10 344

9 455

9 010

100,0%

EU-15

6 342

5 986

5 794

64,3%

   Dánia

76

70

64

 

0,7%

   Franciaország

1 028

975

943

 

10,5%

   Németország

685

610

575

 

6,4%

   Portugália

503

452

417

 

4,6%

   Spanyolország

1 101

1 023

989

 

11,0%

EU-10

4 001

3 469

3 216

35,7%

   Magyarország

676

582

521

 

5,8%

   Lengyelország

2 495

2 127

2 025

 

22,5%

   Szlovákia

143

129

103

 

1,1%

Forrás: EUROSTAT

Az EU egészében is folyamatosan csökken az összes mezõgazdasági munkaráfordítás. Megállapítható, hogy a magyar csökkenés üteme legalább kétszerese az uniós átlagnak a fejlett mezõgazdasággal rendelkezõkéit pedig ennél is nagyobb arányban haladja meg.


A fizetett munka aránya a teljes munkaráfordításból egyes uniós tagállamokban

százalék

Ország

2000

2003

2005

EU-25

24

25

26

EU-15

30

31

32

   Dánia

32

35

34

   Franciaország

29

31

32

   Németország

34

35

35

   Portugália

13

14

15

   Spanyolország

39

38

42

EU-10

15

15

15

   Magyarország

21

21

22

   Lengyelország

6

6

6

   Szlovákia

56

53

64

Forrás: EUROSTAT  adatokból AKI számítás

Az EU mezõgazdasági termelésének munka ráfordításából alig több mint negyede a fizetett munka aránya. Magyarországé az uniós átlag alatt van, s messze elmarad a hazánkétól merõben különbözõ birtokszerkezetû EU 15-ök átlagától (32 %) is.

Éves munkaegységre (ÉME) jutó kibocsátás folyó termelõi áron egyes uniós tagállamokban

Euró

Ország

2000

2003

2005

2005 (%)
EU 25=100.0

EU-25

27 227

30 206

32 408

100,0%

EU-15

40 496

43 583

45 351

139,9%

   Dánia

102 177

106 846

119 903

 

370,0%

   Franciaország

55 040

56 943

58 947

 

181,9%

   Németország

57 183

59 608

67 818

 

209,3%

   Portugália

11 965

14 683

15 080

 

46,5%

   Spanyolország

29 682

37 447

38 194

 

117,9%

EU-10

6 195

7 122

9 089

28,0%

   Magyarország

7 151

9 263

10 977

 

33,9%

   Lengyelország

4 976

5 481

7 395

 

22,8%

   Szlovákia

9 662

12 131

15 831

 

48,8%

Forrás: EUROSTAT adatokból AKI számítás

A folyó termelõi áron mért éves munkaerõegységre jutó kibocsátást vizsgálva az EU 25-ök összes kibocsátásának alig több mint negyedét teszik csak ki az újonnan csatlakozott tagországok. Magyarországon az EU 25 átlagához hasonló növekedés volt tapasztalható, amely csak arra elegendõ, hogy hatékonyságunk ne romoljon tovább, bár ez az abszolút értékben mért elmaradás növekedéséhez vezetett.

Csökkenése mértéke

Vállalkozások száma

Vállalkozások aránya

Több mint 20 %-kal csökken

64

10,68%

10-20%-kal csökken

145

24,20%

10%-nál kisebb mértékben csökken

91

15,19%

A jelenlegi szinten marad

198

33%

5-10%-kal emelkedik

63

10%

Több mint 10%-kal emelkedik

38

6,34%

Forrás: MOSZ Humánerõforrás felmérés

Életkor,- iskolai végzettség,- vezetõi beosztás

Életkor:

35 év alatti

18,35%

           Ebbõl vezetõ

6,20%

35-50 év közötti

44,79%

            Ebbõl vezetõ

8,50%

50 év feletti

36,75%

            Ebbõl vezetõ

36,75%

Iskolai végzettség:

8 általános

29%

Középszintû iskolai végzettség

60%

Egyetemi,fõiskolai végzettség

9,80%

Forrás: MOSZ Humánerõforrás felmérés

 

I/5. Generációváltás

A munkaerõpiacai folyamatokat alapvetõen meghatározza a foglalkoztatottak korösszetétele. Az ország lakossága öregszik, a születések száma alacsony, a várható élettartam kitolódik. Ennek a folyamatnak egyenes következménye, hogy az aktívak száma arányában csökken az idõs, inaktívnak minõsítettekhez képest.

A foglalkoztatás korcsoportok szerinti alakulásában szerepet játszik a megélhetési körülmények alakulása, az iskolai végzettség szintje.

Az elmúlt idõszakban az agrárfoglalkoztatás területét és a vidéki megélhetési viszonyokat érintõ negatív változások következtében a demográfiai folyamatok által elõállt helyzet mellett, a fiatal értelmiségiek faluból történõ elvándorlása tovább rontotta a vidéken élõk korösszetételét.

A mezõgazdaságban végbe menõ és az egyre jobban kiteljesedõ generációváltás minõségileg eltér a nemzetgazdaság egyéb területeitõl. A mezõgazdaságban ugyanis egyidejûleg van jelen a tulajdonos és a foglalkoztatott. A folyamatok következtében (vannak) lesznek tulajdonosok, akik már nem foglalkoztatottak és foglalkoztatottak, akik viszont nem tulajdonosok. A kérdés az, hogy a demográfiai folyamatok következtében e korábban párhuzamosan fennálló szituáció mikor és milyen mértékben válik szét.

Ha önmagában a foglalkoztatottak korösszetételét vizsgáljuk, akkor a MOSZ felmérése alapján arra a következtetésre jutunk, hogy a foglalkoztatottak 37 %-a 50 év feletti, 45 %-a 35-40 év között van és mindösszesen 18 % a 35 év alattiak aránya. Az arányok tendenciákat takarnak, azaz egyértelmû, hogy a vidéki foglalkoztatás nem megoldott, nem vonzó, nem biztosítja a megélhetési igényeket, elvándorlásra ösztönöz.

Az 50 év feletti foglalkoztatottak 14 %-a vezetõ, míg 35-50 év közöttiek 8,5 %-a a vezetõ.

Az agrárfoglalkoztatásban részben spontán, részben okokra visszavezethetõ generációváltás megy végbe új generációk nélkül.

A tulajdonosi és foglalkoztatási szerkezet szétválása a rendszerváltás idõszakáig vezethetõ vissza. A mezõgazdaság rendszerváltáskori, föld feletti vagyonának legnagyobb része a szövetkezeti vagyon volt. A legmarkánsabb változásokat itt figyelhetjük meg és ennek a vagyoni és szervezeti körnek a mozgása határozta meg a késõbbi folyamatok irányát is.

A szövetkezetek átalakulásakor közel 1,2 millió tulajdonos keletkezett a többségében szövetkezeti keretben mûködõ földmûvelõk mögött. Ötször annyi a tulajdonosok száma, mint a vagyonmûködtetõké és az indulástól kezdve igen sok a külsõ tulajdonos (500 ezer fõ), magas a külsõ tulajdon (19 %) aránya. Emiatt a kormányzat, a politika rendszeresen intézkedési kényszerbe került.

A nyugdíjas tagság - amely teljes jogú döntéshozó - érdeke viszont ellentétessé vált a tagokéval, õk osztalékfizetésben voltak érdekeltek. A kívülállók érdekeltsége az elsõ két csoportéval merõben ellentétesen alakult. Az õ egyetlen céljuk, hogy - a világon példa nélküli módon - az "ölükbe pottyant" üzletrészeiket minél magasabb áron értékesítsék.
A mintegy 15 éve zajló folyamat - gazdaságonként sajátosságokkal és kivételekkel - mára kialakított egy új helyzetet. A társas mezõgazdaságon belül a szövetkezeti forma jelentõsen visszaszorult, a társasági forma dominanciája jellemzõ, a szervezeti kereten belül lezajlott egy jelentõs koncentráció.

Meglepõen magas a külsõ tulajdon aránya (1/3) a társaságokban, a szövetkezetekben némileg alacsonyabb. Ennek két okát látjuk: a szövetkezetek gyorsuló átalakulását és a tagok magas életkorát (öröklés). A társasági külsõ tulajdonban ráadásul nagy a szóródás, 100 %-ban külsõ tulajdonos kezében lévõ társaságok is vannak. Ez torzítja az átlagot, viszont mutatja, hogy vannak gazdaságok ahol kívülrõl történt meg a teljes tulajdonosváltás, benne olyan is, ahol az új tulajdonos külföldi személy. A külsõ tulajdonosok között szerepelnek azonban azok is, akiknek megszûnt a tagsági viszonyuk.

A MOSZ által készített felmérés szerint a mezõgazdasági társas vállalkozások tulajdonosi köre és menedzsmentje egyaránt elöregszik. A tagi körbe tartozó társaságok és szövetkezetek körében szinte azonos (ami érthetõ a társaságok szövetkezeti elõéletébõl) a menedzsment korösszetétel: 53 százalékuk 50-62 év közötti, 16-17 százalék pedig már nyugdíjas.
A vállalkozások tulajdonosi körében is ilyen arányok találhatóak. A legnagyobb volumenû és egyben arányú tulajdon az 50-60 éves korosztály tulajdonában van. Ezen belül a menedzsment meghatározó szerepet játszik, akik már csak viszonylag rövid ideig vesznek részt a vagyon mûködtetésében és ezzel egyidejûleg - jelzett szándékok szerint - többnyire meg fognak válni a tulajdonosi pozíciójuktól is.

A felmérés szerint a jelenlegi menedzsment jó része még azért vállalja a további munkát, mert nem látja biztosítottnak a vagyon mûködtetésének folyamatosságát. Az adatok értékelésébõl azonban látható, hogy a jelenlegi vezetés még nagyobb hányada tíz éven belül kicserélõdik.

A kérdés az, hogy a tulajdon és az irányítás megmaradhat-e a jelenlegi - a vagyont létrehozó - generáció utódjainak körében, vagy átrendezõdik a struktúra. A MOSZ felmérés szerint - ha nem történik állami beavatkozás - a jövõben a jelenleginek töredékére zsugorodik a társas vállalkozások vagyonának az a része, ami a termelésben közvetlenül résztvevõk tulajdonában lesz, mivel ezek nem rendelkeznek kellõ tõkével a piacra kerülõ érdekeltségek átvételére. Ez teret nyit a "külsõ" befektetõi tõkének.

 

 

A szövetkezetek tulajdonosi és tulajdoni szerkezetének változása

Megnevezés

Év

Az üzletrésszel rendelkezõk

Egy tulajdonosra jutó érték

Száma

Aránya

Vagyon értéke

Aránya

ezer fõ

%

Mrd Ft

%

ezer Ft

Aktív (korú) tag

1992

220

19

95

37

430

2004

100

36

35

50

350

Nyugdíjas tag

1992

450

38

115

44

260

2004

100

36

5

7

 

Kívülállók

1992

500

43

50

19

100

2004

80

28

30

43

 

Összesen

1992

1170

100

260

100

220

2004

280

100

70

100

 

Forrás: MOSZ Információs rendszer

 

A mezõgazdasági ágazatokba sorolt gazdasági szervezetek száma

Megnevezés

1989

1995

2005

Korlátolt felelõsségû társaság

-

3 636

6 565

Részvénytársaság (ÁG)

(130)

186

329

Betéti társaság

-

2 624

4 273

Szövetkezet

1 245

2 117

1 549

Egyéni vállalkozás

11 000

29 976

20 349

Összes vállalkozás

12 375

38 539

33 065

Forrás: KSH

 

A tulajdoni részarány és a tulajdonosok korösszetétel a mezõgazdasági vállalkozásokban

Megnevezés

Társaságok

Szövetkezetek

100 millió forint alatt

100-300 millió forint

300 millió forint felett

Tulajdonosok, részvényesek köre (%)

 

Külsõ tulajdonosi arány

52

38

27

17

Menedzsment tulajdonosi arány

46

45

32

24

Tulajdonosok korösszetétele  (%)

 

50 év alatti

22

21

30

25

50-62 éves

61

53

52

47

Nyugdíjas

17

26

18

28

Forrás: MOSZ Információs Rendszer