III

Mosz

III.    A növénytermesztés szerkezete, termelési tényezõi és eredményei, piacszabályozás

 

III/1. A növénytermesztés szerkezete, termelési tényezõi és eredményei, piacszabályozás

Az elmúlt idõszakban a növénytermesztés mûszaki, technikai háttere, elsõsorban annak színvonala, korszerûsége mérhetõen javult, különösen a kombájn-park és más önjáró betakarító gépek esetében, de nõtt az erõgép-park technikai színvonala is.

A közelmúltban megvalósult mintegy 3 millió tonnás raktárfejlesztéssel - amelyben a termelõ érdekeltségû tárolóterek kapacitása meghaladja az 1 millió tonnát - jelentõsen javultak a gabonatárolás feltételei. Ennek hatása nem csak a tárolási veszteségek mérséklõdésében, a jó minõség megõrzésében nyilvánul meg, hanem ezzel lehetõvé vált a betakarításkori értékesítési kényszer elkerülése, amely alapvetõen segíti a termelõket a kedvezõbb értékesítési árak elérésében.

A mûtrágyahasználatban a 90’-es évek közepétõl enyhébb emelkedõ tendencia tapasztalható, mégis megállapítható, hogy - szûk gazdálkodói körtõl eltekintve - tartósan talajzsaroló gazdálkodás folyik. Különösen szembetûnõ ez az elmúlt három évben, mivel ezekben az egymást követõ években rekord, vagy rekord közeli termésekkel minimálisan két- és félszer annyi tápanyagot vontunk ki a talajból, mint amennyit a termés érdekében betápláltunk. Fajlagos mûtrágya felhasználásunk csupán egyharmada az EU 15-nek.

A globális felmelegedés ténye bizonyítható, az elmúlt 20 évbõl, 8 év aszályos volt, ebbõl 3 évben (1993, 2000, 2003) olyan súlyos károk keletkeztek, amelyek korábban csak 40-50 évenként fordultak elõ.
A klímaváltozás és az idõjárási szélsõségek növekedése és gyakorisága hangsúlyozottan fontossá teszi a tápanyag visszapótlás színvonalát, valamint a vízmegõrzõ, forgatás (szántás) nélküli talajmûvelés kiterjedt alkalmazását.

A növénytermesztési technológiák kifejezetten gyenge láncszeme az õszi kalászosok vetõmaghasználata (felújítása) és a gabonaszárítás.
A kalászosok vetõmag felújítása a korábbi évek 50-55 % körüli arányáról, az utóbbi években visszaesett 35 % körüli értékre annak ellenére, hogy a jó minõségû, megfelelõ szaporulati fokkal rendelkezõ, felújított vetõmagnak köztudottan mázsákban mérhetõ hozadéka van a termés alakulásában.

A gabonaszárítók mintegy kétharmada sem fajlagos energiafelhasználási, sem környezetvédelmi (elsõsorban porkibocsátás, és zajvédelem), sem technológiai szempontból (törtszem, hõsérült szemek aránya, s ezek hatására a tárolt áru minõségromlása miatt) nem tekinthetõ korszerûnek.
Indokolt ezért, hogy a jövõben ezek cseréjére és korszerûsítésére az eddiginél nagyobb gondot valamint jelentõsebb saját- és EMVA forrást biztosítsanak.

A legjelentõsebb növénytermesztési ágazatokban (gabona, cukor) az EU csatlakozás után - az intervenciós felvásárlási rendszer révén is - javult a kiszámíthatóság, az értékesítési és a piaci biztonság, a területalapú támogatással pedig kedvezõbbé vált a jövedelmezõség.

Az utóbbi évek kedvezõ hazai gabonatermelésére jellemzõ, hogy a 2004. évi 16,8 millió tonnás rekordtermés után, 2005-ben és ezt követõ évben is, rekord közeli termelési eredmények születtek annak ellenére, hogy 2006-ban a belvízzel leginkább sújtott területeken (Jász-Nagykun-Szolnok megyében, Békés megye északi részén, és Hajdú-Bihar megye egyes térségeiben) különösen nagy volt a terméskiesés.
Az országos átlagok tetemes aránytalanságot takarnak, egyes régiókat és egyes gazdálkodókat olyan súlyos mértékû belvízkár ért, amelyre korábban nem volt példa (itt 2 tonna/hektár körüli hozamszinteket tudtak csak elérni).

Az értékesítési- és árviszonyokat 2005-ben a lanyha kereslet és a nyomott piaci ár uralta Európa szerte, kivéve az aszály sújtotta Ibériai félsziget országait.
Az EU tagországaiban 2005 októberében az étkezési búza ára 100-105 €/tonna között (Spanyolországban és Portugáliában 135-140 €/tonna), a takarmánykukoricáé pedig 110-115 €/tonna körül mozogtak (Spanyolországban és Portugáliában 138-150 €/tonna). Ugyanakkor a magyar belpiaci árak malmi búzánál csak 20-21 ezer forint/tonna, kukoricánál 20-22 ezer forint/tonna körül alakultak.
Ilyen piaci és árviszonyok mellett - a vontatott intervenciós felvásárlás ellenére - tetemes, 4 millió tonnát meghaladó intervenciós felajánlás történt, mert a 101,31 €/tonna intervenciós ár jóval kedvezõbb volt a belpiaci áraknál.

Az értékesítési lehetõségekben a 2006. év I. negyedévét követõen gyökeres változás állt be.

A nemzetközi gabonapiacokon általánosan keresleti piac alakult ki. Magyarországon a keresleti piac kialakulását segítette, hogy az év közepétõl jelentõs forintárfolyam gyengülés következett be.

Mindezek eredményeként 2006 augusztus végére a búza piaci ára FOB Rajna paritáson 175 $/t (37 ezer Ft/t), míg az árpáé 153 $/t (32 ezer Ft/t) körül alakult.

A kukoricával 2006 augusztusában 150 €/t áron kereskedtek Rotterdamban, 2007. januári dunai FOB paritáson pedig 110-120 €/t volt az ára.
Hazai kereskedõk 2006 szeptember elején 26-28 ezer Ft/t árat ajánlottak a Dunántúlon, ezek az árajánlatok 1-2 ezer Ft/t-val kedvezõbbek, mint az ország keleti felében.

A termelõk többsége az aratás kezdetén 23-25 ezer Ft/t áron eladta búzáját, az azt követõ áremelkedésbõl csak szûkebb kör részesült, szeptemberben a búza telephelyi ára 29-30 ezer Ft/t, a kukoricáé 26-27ezer forint/tonna körül mozgott, ugyanakkor 2007. év elején az étkezési búzát 34-35 ezer Ft/t, a kukoricát pedig 30-32 ezer Ft/tonna áron lehetett megvásárolni.

Zöldségféléket 2005-ben 87 ezer hektáron, 2004-hez képest 12 %-kal kisebb területen vetettek. A termésmennyiség közel fél millió tonnával esett vissza a csatlakozás évében termelt mintegy 2 millió tonnához képest. Legnagyobb csökkenés az ipari zöldségfélék esetén következett be, ez a csökkenés a vöröshagyma és paradicsom esetén 2006-ban is folytatódott, míg a csemegekukorica területcsökkenése megállt.

A gyümölcstermõ terület nagyságában lényeges változás nem következett be, a 103 ezer hektáros területrõl 2005-ben 732 ezer tonna gyümölcsöt takarítottak be, ez 30 %-os visszaesést jelent 2004-hez képest. Továbbra is az alma a meghatározó gyümölcsfaj, a gyümölcstermés 70 %-át adva.

A szõlõterületben sem következett be érdemi változás az elmúlt 3 évben, de a jelenlegi termõterület az 1996-2000 évek átlagának csak mintegy háromnegyedét teszi ki. A kedvezõtlen idõjárás hatására 2005-ben alacsony termésátlagok mellett jelentõsen csökkent az összes termésmennyiség is. A 2005-ös év bortermelése 3 millió hl. körül alakult, ami 40 %-os csökkenés 2004-hez képest.

A fontosabb növénytermesztési ágazatok piacszabályozási feltételeit az alábbiakban mutatjuk be.

Gabonaágazat
Az ágazat a csatlakozástól számított két éven keresztül (2006 nyaráig) piacszabályozási szempontból kiszámítható és tervezhetõidõszakot élt át. A közös agrárpolitika reformja nem érintette sem a közvetlen területalapú támogatások nagyságát, sem a gabonapiaci intervenciós árakat, - igaz, az intervenciós ár havi növekménye felére csökkent -, így az ágazat nem kis részben az intervenciós rendszer piac és árszabályozó funkciójának köszönhetõen a csatlakozás nyertesének volt tekinthetõ.

 

Ez a kiszámíthatóság és tervezhetõség szûnt meg 2006. októberében, amikor - a mediterrán országokban már megnyitott intervenciós felvásárlások mellett - hirtelen, a meghozott döntéshez való alkalmazkodás lehetõségének biztosítása nélkül módosításra kerültek az intervencióra felajánlható kukorica minõségi paraméterei.
Az ágazat hazai helyzetét a közeljövõben az intervenciós rendszer valószínûsíthetõ változásain túl a bio-etanol program, - ma még nem tervezhetõ mértékû - piacra gyakorolt hatása fogja meghatározni.

Rizságazat
Az ágazatot érintõ piaci rendtartás a Közös Agrárpolitika reformja során jelentõsen átalakult. A rizs intervenciós ára a felére csökkent, ezzel a piacszabályozásban betöltött szerepe gyakorlatilag megszûnt.
Rövidtávon nem várható a szabályozási rendszer átalakítása, bár az intervenciós rendszer felülvizsgálata érintheti a rizst is, ennek azonban gyakorlati, piacszabályozási kihatása alig van. A harmadik országokkal szemben alkalmazott importvámok és kontingensek viszont jelentõs piacszabályozó funkcióval bírnak, így az ezekben - például az újrainduló WTO tárgyalások nyomán - bekövetkezõ változások számottevõen befolyásolhatják az Európai Uniós rizspiac jövõjét.

Cukorágazat
Az Európai Unióhoz történõ csatlakozáskor megismert cukorpiac-szabályozási rendszer az ágazat piaci reformja során gyökeresen átalakult. Az új szabályozás a 2006-2007-es gazdasági évtõl a 2014-2015-ös gazdasági év végéig lesz érvényben. Az intervenciós cukorár 4 év alatt 36 %-kal csökken, az átmenet 4 évében fennmarad az intervenciós felvásárlás rendszere, de a korábbi gyakorlattól eltérõ módon és korlátozott mértékben.
A minimális répaár 43,6 €/t-ról ugyancsak 4 év alatt fokozatosan 26,2 €/t-ra csökken.
Az új támogatási struktúra kiszolgáltatottá teszi a termelésüket folytatni akaró gazdálkodókat, mivel a cukorgyárak lényegében saját hatáskörükben dönthetnek - gazdasági érdekeik szerint - a termelés folytatása vagy megszüntetése mellett. Nincs rá garancia, hogy a jelenlegi termelési szint hosszabb távon is fenntartható marad.

Valószínûsíthetõ, hogy a 2007-2008-as gazdasági évben Magyarország 6 % körüli kvóta visszavonásra számíthat.

A Bizottság a túlkínálat csökkentése érdekében a cukorágazat piaci rendtartásának további, újbóli módosítását tervezi, a restrukturációs alap még vonzóbbá tételével, illetve a kvóta visszavonás szabályainak finomításával.
Zöldség-gyümölcs
A közös agrárpolitika 2003. évi átfogó reformját követõen az Európai Unió az egyes piaci rendtartások átalakítását is napirendre tûzte. Bizottság ez év januárjában közzétett zöldség-gyümölcs piaci reformjavaslata illeszkedik a már megismert intézkedések sorába, az ágazat piacszabályozási rendszerét a 2003. évi reform elveinek megfelelõen kívánja átalakítani.
A TÉSZ-ek a zöldség- és gyümölcs ágazat piacszabályozási rendszerének alapelemei, az alacsony szervezettségi szint miatt nagyobb figyelmet kellene fordítani az elõzetesen elismert TÉSZ-ekre, különösen a közösségi támogatások tekintetében.
Nemzeti érdek, hogy csak olyan reformjavaslat kerüljön elfogadásra, amely megteremti az üzemenkénti differenciálás, a koncentráció és a megfelelõ árualap létrehozásának a feltételeit.

Szõlõ és borágazat
A hazai szõlõ és borágazat piacszabályozási rendszere, az alkalmazott eszközök az EU borpiaci rendtartásának reformja kapcsán át fognak alakulni.
A Bizottság a telepítési jogok rendszerét 2013-ig meghosszabbítaná, ugyanakkor 5 év alatt 400 ezer hektár szõlõültetvény kivágásához nyújtana 2,4 milliárd euró összegû támogatást. Ez, a hektáronkénti körülbelül 6000 eurós támogatási összeg a magyar termelõk egy jelentõs részét a termelés befejezésére fogja ösztönözni, ugyanakkor a strukturális felesleget elõállító - krízislepárlásra termelõ - Dél-európai gazdálkodók tovább fogják folytatni termelésüket.
Magyarország számára egy ellenõrzött és korlátozott mértékû ültetvény kivágás jelenthet elfogadható alternatívát.

A bor rendtartást érintõ jelenlegi reform elképzelések számos pontok ütköznek a magyar érdekekkel, korlátozzák a versenyképes hazai termék elõállítás feltételeit. (Pl: cukortartalom kiegészítésének korlátozására irányuló elképzelés).
A piacszabályozási eszközökben bekövetkezõ változások a borreform 2008/09-re tervezett bevezetéséig fognak letisztulni, a tagországok közti erõviszonyok alakulása jelentõsen átalakíthatja az eddigi elképzeléseket, de az így is egyértelmûen látszik, hogy a végleges feltételek a KAP reform irányvonalába illeszkedve a piac szerepét fogják erõsíteni.


 

A búza és kukorica-, valamint az összes gabonatermelés alakulása Magyarországon

(1986-2006)

ezer hektár; t/ha; millió t

Évek

Vetésterület, 1000 ha

Termésátlag, t/ha

Összes gabona termelés millió t

Búza

Kukorica

Összes gabona

Búza

Kukorica

1986-1990

1272

1106

2810

4,9

5,6

14

1991-1995

1029

1128

2705

4,3

4,5

11,2

1996

1193

1053

2679

3,3

5,6

11,2

1997

1250

1057

2800

4,2

6,4

13,7

1998

1174

1023

2680

4,1

6

12,5

1999

734

1120

2388

3,6

6,3

11,3

2000

1020

1180

2725

3,6

4,2

9,9

2001

1200

1267

3060

4,2

6,1

14,8

2002

1111

1201

2927

3,5

5,1

11,6

2003

1109

1190

2907

2,63

4

8,8

2004

1173

1237

3003

5,1

7

16,8

2005

1129

1190

2904

4,5

7,5

16,1

2006+

1082

1221

2751

4,1

7

14,7

 +elõzetes adat

Forrás: KSH

Az utóbbi hat évben - az idõjárás okozta változások következtében - rendkívüli ingadozást mutattak a növénytermesztési ágazatok. 2000, 2002, 2003-as években aszályok, 2004 és 2005-ben optimális, minden igényt kielégítõ, 2006-ban megfelelõ volt az idõjárás az agráriumnak.

A búza és kukorica felvásárlási átlagárának változása /2000-2006/

Ft/kg

Idõszak

Búza

Kukorica

felvásárlási átlagár

2000

27,8

25,1

2001

22,9

18,9

2002

22,7

20,7

2003

30,2

29,1

2004

24,0

22,9

2005

20,5

21,7

2006+

26,3

25,8

 + elõzetes adat

 

Forrás: KSH

A búza és kukorica felvásárlási átlagára a rendszerváltástól Uniós csatlakozásunkig a terméseredményekkel fordított arányban változott. Az átlagos terméseredményû években közel azonos, míg a rendkívül aszályos 2003-as évben kiugróan magas, a kétszeres gabonatermést hozó 2005. évben rendkívül alacsony volt a felvásárlási átlagár. Csatlakozásunkat követõen a felvásárlási árat nagymértékben befolyásolta az intervenciós rendszer is.


Mûtrágya felhasználás Magyarországon

(1996-2006)

ezer tonna; kg

Év

Összes felhasználás hatóanyag
ezer tonna

1 ha
kg mezõgazdasági területre

1 ha szántó területre
kg

1996

270

44

54

1997

285

46

57

1998

328

53

65

1999

346

56

69

2000

355

61

74

2001

395

67

82

2002

437

74

91

2003

439

75

91

2004

461

79

96

2005

392

67

82

2006+

420

71

87

 +elõzetes adat

Forrás: KSH

 

III/2. GMO növények jelene és jövõje

A géntechnológiával módosított (GMO) növények megjelenése a XX. század végén ígéretek és kétségek elé állította a mezõgazdasági termelõket és az élelmiszer fogyasztókat egyaránt.
A kétség úgy merül fel, hogy veszélyesek-e vagy sem a GMO növények és termékek?
Mostanáig egyetlen kutatás sem tudta bizonyítani, hogy az egészségre ártalmasak a GMO növények.
A kutatók általánosan elfogadott álláspontja az, hogy mérlegelni kell egyfelõl a megalapozott környezet és egészségvédelmi aggályokat, másfelõl az elfogadható kockázatot, a várható gazdasági következményeket, a gazdálkodás versenyképességének fenntartása, vagy javítása érdekében.

A géntechnológiai úton nemesített növények egyre nagyobb területen kerülnek köztermesztésbe szerte a világon, vetésterületük 2006-ban meghaladta a 102 millió hektárt.
GMO növények több, mint 90 %-át öt növényfaj; a gyapot, a szója, a kukorica, a repce és a rizs adja.

Az utóbbi években az EU-ban is megnõtt azon tagországok száma, ahol engedélyezték a GMO növények kísérleti, vagy végleges termesztését. Az elmúlt évben az EU tagállamai közül Spanyolországban 60 ezer ha-on, Franciaországban 5 ezer ha-on, Németországban 950 ha-on, Portugáliában 1250 ha-on, Csehországban 1290 ha-on, Szlovákiában 30 ha-on és az újonnan csatlakozó Romániában 115 ezer ha-on történt ilyen alapokon nyugvó növénytermesztés.

Az Európai Bizottság kutatási ügyekért felelõs biztosainak javaslata szerint „Európa gazdaságilag nem engedheti meg magának, hogy a biotechnológiai  nyújtotta elõnyökbõl kimaradjon, amelytõl mezõgazdaságának és élelmiszer-feldolgozó iparának jövõbeli versenyképessége fog múlni, ugyanakkor ennek hiányában a harmadik országokból származó, bizonytalan eredetû importélelmiszerek tömege ellenõrizhetetlenné válhat”.

Az Európai Bizottság 2003/556/EK ajánlásának megfelelõen valamennyi tagállamnak nemzeti jogszabályt kell alkotnia a GMO, a hagyományos és az ökológiai gazdálkodással termesztett növények adott térségben egymás mellett történõ termelésérõl.

Magyarországon a géntechnológiai tevékenységrõl szóló 1998. évi XXVII. törvény módosításáról, az elmúlt év novemberében elfogadott 2006. évi CVII. törvény - az elõzetes szakmai egyeztetések során a MOSZ által érvekkel alátámasztott tiltakozás ellenére - olyan egyoldalú, példátlanul szigorú feltételt tartalmaz, mely szerint a GMO növények termesztésének engedélyeztetéséhez be kell szerezni a pufferzónán (400 m izolációs távolság) belüli földtulajdonosok írásbeli hozzájárulását. Ez az elõírás és feltétel gyakorlatilag olyan helyzetet teremt a GMO növényeket termeszteni szándékozók számára, amelyet a hazai földtulajdoni és földhasználati viszonyokat figyelembe véve, lehetetlen teljesíteni.

A törvénynek ez a pontja ellentétes az EU együtt-termesztésre vonatkozó ajánlásaiban megfogalmazott célokkal, mely szerint, nem szabad elzárni a termelõk egyik csoportját sem, az általa választani kívánt növények termesztési lehetõségétõl.

A GMO növények hazai termesztését gátló nemzeti szabályozás miatt, az ilyen irányú mezõgazdasági termelés széleskörû elterjedésére rövid idõn belül, reálisan nem lehet számítani. A legutóbbi hónapok fejleménye, hogy Magyarország egyelõre fenntarthatja a MON-810-es génmódosított kukorica behozatali tilalmát, miután az Európai Bizottság moratóriumot feloldó javaslata nem kapta meg a szükséges többséget, a Miniszterek Tanácsa 2007 februári ülésén. Ez ügyben a végsõ döntést az elkövetkezõ hónapokban az Európai Bizottság hozhatja meg.
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) kutatásai azt valószínûsítik, hogy ennek ellenére várhatóan szélesedik a GMO növények termesztésében gyakorlati tapasztalatokat szerzõ gazdálkodók köre, elsõsorban a nagyobb méretû gazdálkodóknál.
A GMO termesztés közgazdasági elõnyeit az AKI, az alábbi területeken valószínûsíti:

  1. a gabonafélék különbözõ mikotoxinokkal való fertõzöttsége a hagyományos fajtákéhoz viszonyítva 10-30 %-ra csökkenthetõ,
  2. alacsonyabb a növényvédõszer ráfordítás, valamint a gép- és munkaerõ költségek csökkenthetõk,
  3. javítható a terméshozam stabilitás és/vagy a terméshozamok esetleges növekedése.

 

A GMO növények termesztésében és az abból készült termékek felhasználásában - a különbözõ érdekcsoportok által felvetett kételyek ellenére - hosszú távon célszerû elfogadni James D. Watson Nobel díjas professzor ajánlását: „meg kell tanulnunk együtt élni a DNS- rõl szerzett tudásunkkal”.


Génmódosított növények vetésterülete
a világon (2006)

Amerikai kontinensen

USA                                      54,6        millió ha
Argentína                             18,0            -„-
Brazília                                 11,5            -„-
Kanada                                  6,1            -„-
Paragvay                                2,0            -„-
Urugvay                                  0,4            -„-
Mexikó                                    0,06          -„-
Kolumbia                               0,03          -„-
Honduras                              0,002         -„-

Összesen:                               92,692 millió ha

Egyéb régiókban

India                                        3,8       millió ha
Kína                                          3,5          -„-
Dél-Afrika                                1,4          -„-
Ausztrália                                0,2          -„-
Fülöp - szigetek                      0,2          -„-
Irán                                           0,004      -„-

Összesen:                                 9,104   millió ha

Európai Unióban

Spanyolország                      60,0    ezer ha
Portugália                                 1,25    -„-
Franciaország                          5,00    -„
Csehország                             1,29    -„-
Németország                           0,95    -„-
Szlovákia                                   0,03    -„-
Románia                              115,00    -„-

Összesen:                          183,52 ezer ha

Mindösszesen:                  101,980   millió ha