II

Mosz

II. A termelés alakulása, támogatások, agrárolló, jövedelemfolyamatok

 

II/1. A mezõgazdaság termelésének alakulása

         A magyar mezõgazdaság termelése a rendszerváltás elõtti értéknél egyharmaddal kisebb. Az utóbbi években némileg emelkedett az ágazat termelése, elsõsorban a 2004-2006 évek kiemelkedõ szántóföldi eredményeinek köszönhetõen. Mezõgazdasági termelésünk hatékonysága jelentõsen elmarad az Unió régi tagállamaiétól.

A mezõgazdaság bruttó termelésének alakulása

volumenindex ; százalék

Év

1989 = 100%

Elõzõ év = 100%

1990

95,6

95,6

1991

89,7

93,8

1992

71,7

80,0

1993

64,4

90,3

1994

66,8

103,2

1995

68,4

102,6

1996

72,8

106,3

1997

70,0

96,2

1998

68,4

97,8

1999

67,9

99,2

2000

63,6

93,7

2001

66,8

105,0

2002

69,3

95,6

2003

60,3

94,3

2004

67,5

112,0

2005

67,0

99,3

2006+

66,5

99,3

 + Elõzetes adat, MOSZ Információs rendszer

Forrás: KSH

A rendszerváltástól számítva a mezõgazdaság bruttó termelése az 1990-1994-es periódusban az 1989-es szint egyharmadával csökkent, döntõ mértékben az állattenyésztés, valamint a zöldség-gyümölcs, szõlõ-, bortermelés visszaesése miatt. Az 1995-1998 között a rendszerváltás elõtti értéknek átlagosan a 70 %-át tette ki, de 2000-ben már csak az 1989. évi bázison számított érték 63 %-a volt. 2004 és 2005-ben a rendkívül jó növénytermelési eredményeknek köszönhetõen növekedett a mezõgazdaság bruttó termelési értéke, amely 2006-ban is az elõzetes adatok alapján az elmúlt két évhez hasonlóan alakulhat.

 

1 hektár mezõgazdasági területre esõ kibocsátás folyó termelõi áron egyes uniós tagállamokban

Euró

Ország

2000

2003

2005

2005 (%)

EU-25

1 657

1 741

1 780

100,0%

EU-15

1 925

1 998

2 013

113,1%

Dánia

2 603

2 831

2 817

158,3%

Franciaország

1 905

1 870

1 875

105,3%

Németország

2 294

2 139

2 289

128,6%

Portugália

1 545

1 740

1 688

94,8%

Spanyolország

1 287

1 524

1 471

82,6%

EU-10

679

737

872

49,0%

Magyarország

826

919

975

54,8%

Lengyelország

681

723

942

52,9%

Szlovákia

575

701

843

47,4%

Forrás: EUROSTAT adatokból AKI számítás

Az újonnan csatlakozott tagállamok esetében mindössze fele az 1 ha mezõgazdasági területre esõ kibocsátás folyó termelõi áron a régi EU 15-ökhöz képest. Az EU 10-ek között Magyarországon volt a legjobb, de 2000 és 2005 között nálunk 18 %-kal, míg Lengyelország, illetve Szlovákiában 38, illetve 46 %-kal nõtt az 1 ha-ra esõ kibocsátás. 

 

II/2. Agrárolló

Az agrárolló alakulása*

(2000=100,0%)

Év

Mezõgazdasági termelõiár-index

Mezõgazdasági ráfordításár-index

Agrárolló

2001

106,0

111,7

105,4%

2002

104,3

113,5

108,8%

2003

110,5

120,3

108,9%

2004

104,5

130,9

125,3%

2005

105,2

130,4

124,0%

2006

116,3

136,7

117,5%

 

Forrás: KSH

* A csatlakozás elõtt használt módszer szerint

 

Az ezredfordulót követõen 2004-ig folytatódott az agrárolló rendszerváltás óta tartó folyamatos nyílása. 2004-ben az elõzõ évihez képest kétszeres gabonatermés miatt a felvásárlási árak 5-10 %-kal kisebbek voltak, míg a termeléshez felhasznált ún. input anyagok, eszközök árai több, mint 10 %-kal emelkedtek.. 2005. és 2006. évben minimális mértékben zárult az olló, amely az elmúlt évek ( illetve az elmúlt két évtized) nyílását alig csökkenti.


II/3. Támogatások

II/3/a. Nemzeti támogatások


Agrár-és vidékfejlesztési támogatások

milliárd forintban

Elõirányzat neve

2004. évi tény

2005. évi tény

2006. évi költségvetési törvény

2007. évi költségvetési törvény

Központi költségvetés

Európai Unió alapjaiból

Központi költségvetés

Európai Unió alapjaiból

Központi költségvetés

Európai Unió alapjaiból

Központi költségvetés

Európai Unió alapjaiból

Fejlesztési típusú támogatások

27,5

-

15,3

-

10,2

 

3,0

-

Folyó kiadások és jövedelem-támogatások

90,9

-

131,5

-

110,5

 

98,7

-

Egyéb nemzeti agrár- és vidékfejlesztési támogatások

8,8

-

9,8

-

13,1

 

7,0

-

Méhészeti Nemzeti Program*

-

-

0,1

-

0,5

 

0,5

-

Nemzeti Vidékfejlesztési Terv I. (NVT I.)

0,3

1,5

6,7

43,0

12,1

48,4

17,0

68,2

Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (NVT II.)

-

-

-

-

-

 

8,8

26,9

Sapard támogatásból megvalósuló programok

3,6

13,3

8,3

21,4

3,0

9,0

1,7

-

Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program (AVOP)

-

-

4,8

13,7

11,7

28,9

7,9

25,0

FVM fejezeti költségvetés összesen

131,1

14,8

176,5

78,1

161,0

86,3

144,6

120,1

Magyar államkincstár által meghitelezésre kerülõ EU által közvetlenül térített támogatások

-

-

-

-

-

-

-

-

Mezõgazdasági termelõk közvetlen támogatása (SAPS)

-

10,0

-

148,0

-

109,3

-

142,2

Agrárpiaci támogatások**

-

-

-

16,9

-

43,8

-

48,6

Agrár- és Vidékfejlesztési támogatások összesen

131,1

24,8

176,5

243,0

161,0

239,3

144,6

310,8

MINDÖSSZESEN:

155,9

419,5

400,3

455,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Az uniós rész a piaci támogatások között

 

 

 

 

 

 

 

 

** Exporttámogatások, belpiaci támogatások és intervencióhoz kapcsolódó, EU által megtérítendõ költségek

 

 

 

 

Az agrárköltségvetésben 2004-ben jelent meg elõször az EU-tól származó plusz forrás (a kifizetések nagy része áthúzódott 2005-re). 2005-ben rekord összegû kifizetés történt (a 2004. évi közvetlen kifizetések jelentõs része 2005-re húzódott át, s ezeket a SAPARD, AVOP és NVT kifizetések is kiegészítették). A 2007. évi várható kifizetések az NVT-bõl és az AVOP-ból áthúzódó támogatások valamint az új vidékfejlesztési kifizetések (NVT II.) miatt növekszenek, miközben a tisztán normatív költségvetési források (top up) csökkennek.


II/3/b. SAPS és top up 

 

Támogatás megnevezése

A támogatás mértéke

Változás 2005-höz képest

2004-ben

2005 - ben

2006 - ban

Forint*

SAPS

18 300 Ft/ha

21 500 Ft/ha

27 900 Ft/ha

130,7%

Top-up

 

Hízottbikatartás támogatása

34 700 Ft/egyed

34 900 Ft/egyed

40 000 Ft/egyed

114,6%

Tejtermelés támogatása

2 000 Ft/tonna

4 700 Ft/tonna

8 100 Ft/tonna

172,3%

Anyatehéntartás támogatása

40 000 Ft/egyed

31 300 Ft/egyed

35 000 Ft/egyed

111,8%

Extenzifikációs szarvasmarhatartási támogatás

-

11 700 Ft/egyed

13 000 Ft/egyed

111,1%

Anyajuhtartás támogatása

1 600 Ft/egyed

1 200 Ft/egyed

1 500 Ft/egyed

125,0%

Anyajuhtartás kedvezõtlen adottságú területen

-

1 000 Ft/egyed

1 200 Ft/egyed

118,0%

Növénytermesztési kieg. tám. - rizs nélkül

15 000 Ft/ha

19 400 Ft/ha

12 800 Ft/ha

65,8%

Rizs

59 000 Ft/ha

22 800 Ft/ha

66 000 Ft/ha

289,5%

Burley dohány

580 000 Ft/ha

666 000 Ft/ha

779 000 Ft/ha

117,0%

Virginia dohány

740 000 Ft/ha

842 000 Ft/ha

985 000 Ft/ha

117,0%

Héjas gyûmölcsûek (mandula, mogyoró, dió)

-

29 000 Ft/ha

31 000 Ft/ha

106,9%

Energetika célból termesztett

-

6 500 Ft/ha; 7 700 Ft/ha; 46 600 Ft/ha

7 600 Ft/ha; 20 000 Ft/ha, ill. 46 900 Ft/ha

-

* A maximálisan kifizethetõ összeg száz forintra kerekítve

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Támogatás megnevezése

A kifizethetõ támogatás mértéke

Index 2005/2004 %

2004

2005

2006

SAPS

16 311

18 904

24 421

129,2%

Top-up (szántóföldi növénytermesztés)

15 000

19 142

12 405

64,8%

Összesen

31 311

38 046

36 826

96,8%

 

II/3/c. SAPARD  - Elõcsatlakozási program

A SAPARD program hazánk elõcsatlakozási programjaként a pályázati rendszer kialakítását és az EU-s rendszer tanulását szolgáló program volt. 2004. április 30-ig lehetett pályázatokat beadni. Az "új" rendszerben történõ pályázatkészítés, a projektek megvalósítása, továbbá a pénzügyi elszámolások egy rendkívül komoly tanulási folyamatot jelentettek a pályázók és az MVH munkatársai számára egyaránt.
A SAPARD teljes keretösszegét (55 milliárd forint) sikerült pályázatokkal lefedni és 2006. év végi megvalósítási határidõig 95 %-ban megtörtént a beruházások elszámolása, kifizetése. Összességében mintegy 60 milliárd forint került kifizetésre, a kötelezettségvállalás meghaladta a 65 milliárd forintot. A 2006. december 31-e utáni elszámolások esetében tisztán hazai finanszírozásból történik - várhatóan 2 milliárd forint összegû - meg a kifizetés. 2003 év végén és 2004 elején olyan sok pályázatot adtak be, hogy ezek jelentõs hányadára már nem jutott forrás. Ezek a jelentõs, részben gépbeszerzésre, illetve falufejlesztésre beadott pályázatok az AVOP keretébõl juthattak csak támogatáshoz.

A Program keretében 8 830 pályázatot nyújtottak be, s ebbõl 2 656 pályázatot fogadtak el, azaz a benyújtott pályázatok kereken 30 %-át. Tehát több, mint 6 000 pályázatot utasítottak el.

Ez a program jelenleg is tart, ugyanis a beruházások megvalósítását követõen 5 évig kell a támogatottaknak monitoring jelentési kötelezettségüknek eleget tenni. A megvalósításra és elszámolásra 2006. december 31-ig volt lehetõség (n+2 év szabálya). A program zárására 2011-ben kerül sor.

 

A SAPARD program fõbb intézkedéseit, az elnyert támogatást és a tényleges kifizetést az 1. sz  melléklet tartalmazza.

A MOSZ folyamatosan képviselte és képviseli tagjai érdekeit a SAPARD Monitoring Bizottságban. A Program kidolgozása és mûködtetése alatt a termelõk érdekében számos módosító indítványt tettünk, melyek bekerültek a Programba és a hozzá kapcsolódó pályázati feltételrendszerbe. A lényegesebb MOSZ által kezdeményezett és elfogadott módosítások:

  1. árbevétel-arány szabálymódosítás,
  2. 25 %-nál nagyobb állami résztulajdonú szövetkezetek pályázati lehetõsége,
  3. agrár-fejlesztési hitel felhasználhatósága,
  4. kombájnok kiemelt kezelése a 2004. évi nyári betakarítási idõszakában,
  5. forrás allokáció módosítás:
    1. állattenyésztést érintõ építési beruházásokhoz,
    2. infrastruktúra fejlesztéshez.

Az elkövetkezendõ években a MOSZ érdekképviseleti munkája - a szabálytalanságok miatti szankciók megelõzése, illetve mértékük lehetséges csökkentése - jelentõs lesz ezen a területen, mivel a beruházások üzleti terveinek megvalósítása, az ellenõrzések során felmerülõ problémák kezelése a Bizottság elé kerülnek.

II/3/d. Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program

Az AVOP hazánk csatlakozását követõ elsõ pályázatos támogatási rendszere. A SAPARD program tapasztalataira építve, a mezõgazdaság és a vidék, szinte valamennyi fejlesztésre szoruló területét érintõ támogatási rendszer. A 2004-2006 között rendelkezésre álló források a SAPARD program forrásainak a kétszeresét - összesen 108 milliárd forint forrást jelentettek, a kötelezettségvállalás mintegy 6 milliárd forinttal magasabb volt.

2004. május 1-tõl indulhatott meg a pályázatok beadása, a SAPARD-ra beadott nagyszámú pályázat feldolgozásának elhúzódása miatt azonban csak október 1-tõl kezdõdött meg a feldolgozás és a támogatási döntések meghozatala. A SAPARD források kimerülése miatt elutasított pályázatok közül a legnagyobb részarányt képviselõ gépberuházásokra oly mértékû volt a beadott pályázatok támogatás igénye, hogy e jogcím esetében már 2004. november 5-én (!) felfüggesztették a beadást. 

A pályázatok nagyszámban érkeztek 2005 év elején is az MVH-hoz, s emiatt az Irányító Hatóság több intézkedés esetén is elrendelte a beadás felfüggesztését 2005. március 25-ével(!). Ebbe a körbe tartozott a MOSZ koordinációjával megvalósult Gabonatároló Építési Program is.

Az AVOP Monitoring Bizottság ülésein kezdeményeztük az: életképességi kritérium (SFH érték - 5 EUME) megváltoztatását, az építési beruházásokhoz szükséges forrásallokációt (gabonatárolók, állattenyésztés), valamint a KAT területek besorolásának megváltoztatását.
A MOSZ által összefogott termelõi kör 58 pályázatot adott be, melybõl 2006 tavaszára 51 került átadásra. A beruházások értéke meghaladja a 12,5 milliárd forintot, melyhez a beruházók több mint 4,5 milliárd forint támogatást nyertek el.

Az AVOP keretében az egyes támogatási címekre jutó támogatáskeretet, a megvalósult kötelezettségvállalást, valamint a 2007. január 1-ig megtörtént kifizetést a melléklet mutatja be. 

Sajnos a források kimerülésével e Program keretében is jelentõs számban maradtak támogatás nélkül beruházók. A program keretében 11 056 db pályázatot nyújtottak be, a támogatott pályázatok száma 4 314, azaz a pályázatok 39 %-át fogadták el. Több, mint 6 700 pályázatot utasítottak el. (Több gazdálkodó máig nem kapott értesítést az elutasításról, csak a várólistára helyezésrõl.)  

A MOSZ több alkalommal kezdeményezte a feldolgozás és a kifizetések felgyorsítását. Sajnos ez valójában nem valósult meg. A késlekedésnek kezdetben humánerõforrás és infrastrukturális okai, majd késõbb - az államháztartási hiány miatt - pénzügyi problémái voltak.

A MOSZ mezõgazdaságunk technikai elmaradásának felszámolása érdekében a versenyképesség növelését és a mezõgazdasági termékek feldolgozását célzó fejlesztéseket javasolta nagyobb mértékben támogatni. Ezért kértük az állattenyésztés építési és technológiai beruházásainak elõtérbe helyezését, a növénytermelést kiszolgáló beruházások (magtárak, szárítók, stb.) támogatását.
A pályázatok kezelésénél keletkezett igen jelentõs lemaradások miatt javasoltuk az MVH létszámának és infrastruktúrájának megerõsítését, s egyidejûleg kezdeményeztük az eljárásrend egyszerûsítését és gyorsítását is. Az FVM javaslatainkat nem építette be a Programba és nem tette lehetõvé az eljárásrend átláthatóságát.

A Program vontatottan valósul/t/ meg, amit jelentõs részben az adatfelvitel és a formanyomtatványok technikai korszerûtlensége okozott. Az MVH a számára elõírt, illetve a saját maga által megállapított határidõknek szinte sohasem tudott megfelelni. Emiatt nagymértékben elhúzódott a beruházások megvalósítása, ez nagyon sok esetben a kivitelezés és a költségvetés módosítását is kikényszerítette.
Ezt igazolja, hogy a Program keretében csak 2006-ban valósult meg a legnagyobb arányú kifizetés, de az ezt követõ két évre húzódik át a kifizetések mintegy egyharmada.

A SAPARD és AVOP együttes kötelezettségvállalások megoszlását bemutató 2. sz. melléklet támasztja alá, hogy nem valósultak meg azok az elõzetes reményeink, melyek szerint a SAPARD és az AVOP programok a magyar mezõgazdaság technikai, technológiai elmaradása egy jelentõs részének felszámolását biztosították volna. A két fejlesztési program keretében összesen csaknem 180 milliárd forint összegû kötelezettségvállalás történt. A tényleges megvalósulás - beszámítva az "elállásokat" és a visszafizetéseket - ennél mintegy 10 milliárd forinttal kisebb lehet.

Az összes kötelezettségvállalás 52 %-át, 93 milliárd forintot tettek ki a mezõgazdasági beruházások, s ennek közel fele (41 milliárd forint) gépberuházáshoz, egyharmada (32 milliárd forint) a növénytermesztés épületeihez és ezek technológiai berendezéseihez, egyhatoda az állattenyésztési célt szolgáló épületekhez és technológiájához adott támogatás volt.
Ültetvénytelepítésre és öntözésfejlesztésre 2, illetve 3 milliárd forint, meliorációra 500 millió forint jutott.

A termékfeldolgozás korszerûsítésére, az infrastruktúra fejlesztésére, illetve falufejlesztésre  az összes kötelezettségvállalás 20-16-6 %-át adták, ami 36, 28 illetve 12 milliárd forint támogatást jelentett.

SAPARD, AVOP támogatási és kifizetési adatok

millió forint

SAPARD

Támogatási keret

Kötelezettség- vállalás

Kifizetés 2007.01.01-ig.

Mg.-i beruházások

20 278,7

37,3%

25 125,1

38,4%

23 365,7

38,9%

Élelmiszeripar

17 690,4

32,5%

19 495,7

29,8%

17 301,9

28,8%

Falufejlesztés

2 715,2

5,0%

5 759,6

8,8%

5 481,1

9,1%

Diverzifikáció

463,2

0,9%

463,2

0,7%

433,0

0,7%

Vidéki infrastruktúra

13 187,0

24,2%

14 594,3

22,3%

13 395,3

22,3%

Technikai Segítségnyújtás

73,9

0,1%

73,9

0,1%

73,9

0,1%

Összesen:

54 408,4

100,0%

65 511,6*

100,0%

60 050,8

100,0%

* ebbõl  5,1 Md Ft NVT garancia           5,94 Md Ft többlet kötelezettségvállalás

 

AVOP

Támogatási keret

Kötelezettség- vállalás

Kifizetés 2007.01.01-ig.

Mg.-i beruházások

55 337,0

51,3%

67 098,3

59,0%

46 276,2

65,8%

Állattenyésztési

8 400,0

 

11 103,4

16,5%

4 808,2

 

 Növénytermelési

16 937,0

29 511,5

44,0%

20 100,8

Gépbeszerzés

25 000,0

23 152,3

34,5%

20 605,6

Ültetvénytelepítés

1 900,0

224,8

0,3%

73,8

Öntözés

2 600,0

2 401,1

3,6%

625,4

Melioráció

500,0

705,2

1,1%

62,4

Halászat

1 461,0

1,4%

1 192,3

1,0%

343,0

0,5%

Fiatal gazdálkodók

3 053,0

2,8%

2 004,1

1,8%

980,6

1,4%

Szakmai továbbképzés és átképzés

1 628,0

1,5%

1 189,8

1,0%

354,3

0,5%

Mg.-i termékek feldolgozás

15 095,0

14,0%

16 630,1

14,6%

8 521,5

12,1%

Vidéki jövedelemszerzés

6 445,0

6,0%

2 228,7

2,0%

694,4

1,0%

Mg.-i infrastruktúra

13 501,0

12,5%

13 590,0

11,9%

6 701,8

9,5%

Falufejlesztés

3 731,0

3,5%

5 798,8

5,1%

3 928,4

5,6%

Leader+

4 885,0

4,5%

1 647,4

1,4%

542,7

0,8%

Technikai Segítségnyújtás

2 687,0

2,5%

2 415,4

2,1%

1 973,4

2,8%

Összesen:

107 823,0

100,0%

113 795,0

100,0%

70 316,3

100,0%

A SAPARD és AVOP együttes kötelezettségvállalások címenkénti megoszlása

milliárd forint; százalék

Megnevezés

Kötelezettség-         vállalás

Megoszlás                   (%)

Mezõgazdasági beruházások

93,4

100,0%

52,1%

Ebbõl:

gép

41,0

43,9%

növénytermesztés

32,0

34,3%

állattenyésztés*

14,5

15,5%

egyéb

6,0

6,4%

Termékfeldolgozás

36,1

20,1%

Infrastruktúra

28,2

15,7%

Falufejlesztés

11,6

6,4%

Vidéki jövedelemszerzés bõvítése

2,7

1,5%

Egyéb

7,3

4,1%

SAPARD + AVOP összes kötelezettségvállalás

179,3

100,0%

Forrás: MOSZ Információs Rendszer az FVM adatai alapján

* Ebbõl: halászat 1,5 milliárd forint

 

Az 1998-2002 közötti kormány alapvetõ mulasztásai miatt a 2000-ben beindítható SAPARD program pályázati kiírásai és a tényleges beadások csak 2002-tõl volt lehetséges. A vele párhuzamosan mûködõ nemzeti támogatási rendszer csak alacsony érdeklõdést eredményezett. A szigorú feltételek MOSZ által is javasolt módosításával 2003 õszétõl nagy számban érkeztek be pályázatok. A jelentõs, mintegy négyszeres túligénylés miatt többletkötelezettség vállalásokat tett a kormányzat, de sajnos így is sok igény kielégítetlen maradt. A problémát tovább tetézte, hogy az AVOP program beindulása is rendkívül vontatott volt. Az igények és a rendelkezésre álló források nem voltak összhangban, melynek eredményeként 2005 tavaszára a nagyobb intézkedések forráshiány miatt kimerültek. A kormányzat a problémákat enyhítendõ itt is többletkötelezettség vállalásokat tett. A beruházások a kötelezettségvállalásokat követõ 1-2 éven belül, azaz zömében 2005-2006-ban valósultak meg.

 

II/3/e. Nemzeti Vidékfejlesztési Terv

Az NVT végleges dokumentumait csak 2004. júliusában sikerült elfogadtatni. Ezt követõen 2004 októberétõl folyamatosan kerültek kihirdetésre a jogszabályok, illetve az ahhoz szükséges támogatási kérelemcsomagok.
A Terv legnagyobb problémája az elõzetes szakmai kontroll hiánya, valamint az egyes területeken illetõen kimunkálatlan feltételrendszer volt. A MOSZ a Monitoring Bizottsági üléseken folyamatosan jelezte a Tervvel kapcsolatos szakmai kifogásait.
Ezek között a tagjaink számára leghátrányosabb megkülönböztetés a "nagy állat egység" (NÁE) alapján történõ AVOP-NVT lehatárolás és a kedvezõtlen adottságú területek (KAT) besorolása volt.

A 160-200 NÁE korlát meghatározása miatt tagjaink az NVT keretében nem nyújthattak be támogatási kérelmeket az állatjóléti- és környezetvédelmi beruházások támogatására. A megállapított értékek a MOSZ partneri körét - az áruképes termékek nagy részét elõállító vállalkozásokat - gyakorlatilag kiszorították a támogatási intézkedésekbõl. Az intézkedésen belüli indokolatlanul szigorú feltételek, a rosszul megállapított támogatási mértékek, a források kisszámú igénybevételét eredményezték. A szempontok módosítását többször javasolta a MOSZ, de a "Program" aktív ideje alatt nem sikerült módosítani a tagjainkat hátrányosan érintõ feltételrendszert.
A régi lehatárolás szerinti KAT-os területek zömében kikerültek a rendszerbõl. Ennek oka, részben az uniós szempontrendszer hazai átvétele, részben pedig a nem megfelelõ adatbázisokon alapuló kiválasztás volt.

A mezõgazdaságban foglalkoztatottak kedvezõtlen korösszetételének megváltoztatását - az uniós intézkedéseket követve - két támogatási cím szolgálta volna. A fiatal agrárvállalkozók indulását segítõ támogatás, valamint a "korai nyugdíjazás" intézménye. Ez utóbbi program nem valósulhatott meg, mert a hazai nyugdíjrendszer és az FVM által készített járuléktípusú ellátási rendszer összhangját nem lehetett megteremteni.
Emiatt nem valósulhatott meg az a MOSZ javaslat sem, hogy a társas vállalkozások alkalmazottaira - akik az elõírt feltételeknek e jogállásuk mellett megfelelnek - is kiterjedjen az intézkedés.  

Az NVT legnagyobb érdeklõdést kiváltó intézkedése az agrár-környezetgazdálkodási (AKG) program volt. A programban támogatható terület nagyságát nem megfelelõ körültekintéssel alakították ki. Emiatt a tervezetthez képest mintegy másfélszeres (10 md Ft összegû) támogatás túligénylés keletkezett. Ezért a beérkezett 33 ezer támogatási kérelembõl 24 ezret fogadtak el. A Terv legfontosabb címeit és az e címeken biztosított támogatásokat a 3. sz. melléklet tartalmazza. A rendkívül nehézkes és hosszadalmas adatfeldolgozás miatt csak 2005 augusztusában kaptak határozatot a támogatási kérelmükrõl az érintettek. Ez jelentõs problémát okozott a talajvizsgálatok megrendelésénél, illetve azoknak az akkreditált laborok által történõ vizsgálatánál. 

2005 augusztusától megkezdõdtek az ellenõrzések, s a tapasztalatok miatt jelentõs módosításokat kell végrehajtani.
Az NVT MB 2005 novemberében elfogadta a - már jelzett - forrásátcsoportosítást, valamint a vidékfejlesztési támogatások alapfeltételét képezõ Helyes Gazdálkodási Gyakorlat és a Helyes Mezõgazdasági és Környezeti Állapot feltételrendszerét tartalmazó jogszabály módosítását.
Ezt követõen további problémák jelentkeztek, ezért szükségessé vált az alaprendeletek módosítása (területnagyság, engedélyezett növényvédõ-szer hatóanyagok jegyzék, a támogatási jogosultság átruházása, az ellenõrzés és a szankciók területei).

Az AKG-s kifizetések is rendkívül vontatottan történtek meg mind 2005-ben mind 2006-ban és az öt éves program további determinációja az EMVA forrásait terheli.

Az NVT "technikai segítségnyújtás" keretébõl származó forrás felhasználásával szaktanácsadói rendszer szervezését és képzését kezdték meg. Az FVM e célra kiírt pályázati felhívása keretében a MOSZ is - az NVT végrehajtásában közremûködõ - 25 fõbõl álló "ernyõszervezetet" alakított, amelyet 2007. június 30-ig mûködtet úgy, hogy csaknem valamennyi területi szövetségünknél a szaktanácsadók a MOSZ által bérelt irodákban végezték, végzik munkájukat.
2007 június 30-a után életbe lép a tervezett új szaktanácsadási rendszer.  

Az NVT céljaira rendelkezésre álló támogatási keret és felhasználása

millió euró;milliárd forint

Intézkedés

2004-2006 évi keret

2004-2006 évi keret

2007. február 28-ig megtörtént összes kifizetés

millió euró

milliárd forint

Agrár-környezetgazdálkodás

451,1

115,0

78,9

EU környezetvédelmi, állatjóléti és higiéniai követelményeknek való megfelelés

25,2

6,4

1,5

Mezõgazdasági területek erdõsítése

79,7

20,3

9,7

Félig önellátó gazdaságok támogatása

3,5

0,9

0,6

Termelõi csoportok támogatása

28,4

7,2

5,6

Korai nyugdíj

0,0

0,0

0,0

Kedvezõtlen adottságú területek támogatása

14,8

3,8

2,0

SAPARD (átcsoportosítás)

20,0

5,1

5,2

TOP UP (átcsoportosítás)

94,0

24,0

25,0

Technikai segítségnyújtás

37,5

9,6

6,9

Összesen:

754,1

192,3

135,3

Az NVT intézkedései között a legnagyobb célterület az agrár-környezetgazdálkodás, mely mintegy 24 ezer termelõt és összesen évi 44 milliárd forint támogatás kifizetését jelenti. A program bõvítésére 2009-ig már nem lesz lehetõség, a meglévõ 1,5 millió ha növelése a tervezett 2,1 millió ha-ra csak 2009-tõl lehetséges. 

 

II/4. Hitelállomány

Kamattámogatásban részesített hitelek és kölcsönök adatai

milliárd forint

Megnevezés

2000. december 31.

2001. december 31.

2002. december 31.

2003. december 31.

2004. december 31.

2005. december       31.

2006. december 31.

Összes hitel

286,8

293,7

368,5

399,4

464,5

406,9

305,2

Ebbõl:

     - éven belüli forgóeszköz hitelek

137,0

143,5

155,1

67,3

10,2

2,6

1,1

     - éven túli hitelek

149,8

150,2

213,4

332,1

454,3

404,3

304,1

 

 

 

 

Forrás: Kereskedelmi bankok, MFB, FVM

A táblázat adatai kizárólag az állami kamattámogatás mellett felvett hiteleket mutatják. Ezeken felül mindenkor - különbözõ mértékben - rászorultak a mezõgazdasági vállalkozások a piaci kamatozású hitelekre is.
A magyar mezõgazdaság a rendszerváltás után folyamatosan eladósodott. 2004-ben a kereskedelmi bankok által nyújtott kamattámogatott mezõgazdasági hitelek állománya meghaladta a 460 milliárd forintot. Figyelemre méltó az az arányeltolódás, aminek következtében 2003-tól 2006-ig az éven belüli hitelek gyakorlatilag teljes mértékben eltûntek. A MOSZ már korábban is szorgalmazta az ágazat tõkeigényessége és alacsony jövedelmezõsége miatt a hosszú lejáratú hitelek növelését. Csatlakozásunkat követõen a rövid lejáratú hitelekre már nem adható kamattámogatás.
2006 végére a hitelállomány két év alatt közel kétharmadára - 300 milliárd forintra - csökkent. Természetesen ezt az állományt most is közel ilyen nagyságrendû nem támogatott hitelállomány egészíti ki. Ennek egyik oka a hogy a top up támogatásokat csak 2005-tõl, egy év csúszással tartalmazza költségvetésünk. Az egységes földalapú támogatás rendszeresen "csúszó" kifizetése is növeli a hiteligényt.

A kamattámogatott agrárhitelek, kölcsönök hitelcímenként 2004-2006

milliárd forint

Megnevezés

Fennálló hitelállomány Mrd Ft

2004. december 31.

2005. december 31.

2006. december 31.

Éven belüli forgóeszköz hitelek összesen

10,2

2,6

1,1

Összesen

10,2

2,6

1,1

Éven túli forgóeszköz hitelek összesen

69,8

52,8

33,6

Éven túli beruházási hitelek összesen

36,4

28,1

16,4

A 30/ 2000. (III.10.) Korm r.  alapján "Gazdahitel" támogatás

0,3

0,2

4,0

57/2001. (IX.21.) FVM rend. alapján felvett éven túli hit.

0,4

0,3

0,3

317/2001.(XII.29.)Korm.r. Családi gazdálkodók hitelei

72,7

69,1

59,8

46/2003.(IV.3.)Korm.r. alapján kedvezõtlen besorolású térs.h.

5,7

3,8

1,1

3/2003.(I.24.)FVM rend.271.§  magángazdálkodók birtokfejl. h.

3,2

3,9

3,0

25/2004. (III.3.)FVM r. 267-269.§ élelm. termékek érték. (EXIM hitel)

12,2

16,3

10,3

25/2004. (III.3.)FVM r. 269-/A-G.§ birtokfejlesztési hitel

-

-

4,6

84/2003 (VII. 22) FVM r. alapján felvett hitelek (Aszály hitel)

9,7

32,5

25,0

6/2004. (I. 22.) FVM rendelet alapján felvett hitelek (Európa hitel)

203,1

189,8

144,6

107/2004. (V. 22.) FVM r. alapján felvett hitel (Hajdú-Bét, Parmalat)

2,0

1,7

1,4

Mindösszesen

464,5

406,9

305,2

Forrás: FVM

A kiugróan magas 2004. évi kamattámogatott hitelállomány az elmúlt két évben jelentõsen csökkent. A mérséklõdés a forgóeszköz- és a családi gazdálkodók hitelállományának csökkenésével, valamint az Európa Terv Agrárhitel Program hiteleinek jelentõs törlesztésével magyarázható.
Minden hitelcímen "osztozik" a mezõgazdaság egyéni és társas szektora a hitelfelvételbõl, kivéve a gazdahitelt, a családi gazdálkodók és a magángazdálkodók birtokfejlesztési hiteleit. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi kamattámogatott hitelállomány közel negyed részéhez az egyéni gazdaságok kizárólagosan jutottak hozzá.

 

II./5. Ágazati eredmény

Az adózás elõtti eredmény változása a mérlegkészítõ mezõgazdasági vállalkozásoknál

milliárd Forint

Év

Adózás elõtti eredmény

Index                           1986 - 1989 = 100%

folyó áron

1989. évi áron

1986

21,0

36,4

149,8%

1987

22,5

32,8

135,1%

1988

20,0

28,4

117,0%

1989

24,3

24,3

100,0%

1990

13,3

10,3

42,3%

1991

-15,4

-8,8

(-136%)

1992

-37,9

-17,7

(-172%)

1993

-14,9

-5,7

(-123%)

1994

5,4

1,7

7,0%

1995

20,1

5,0

20,6%

1996

21,7

4,4

18,1%

1997

22,9

3,9

16,0%

1998

23,9

3,6

14,8%

1999

-7,0

-1,0

-104,1%

2000

8,8

1,1

4,5%

2001

39,3

4,5

18,5%

2002

48,1

5,3

21,8%

2003

-5,8

-0,8

(-103,3%)

2004

19,5

1,9

5,8%

2005

47,0

4,4

13,5%

2006+

65,0

5,8

13,5%

 +Becslés

Forrás: KSH; MOSZ Információs Rendszer

A rendszerváltást követõen hektikusan alakult a mezõgazdaság jövedelem termelése. Az 1989 elõtti idõszakhoz képest a jövedelemtermelõ képesség rendkívüli mértékben romlott. Az ezredfordulót követõen - az aszály sújtotta 2003. évet kivéve - lassan emelkedett az ágazat eredménye, s 2005-re - a közvetlen kifizetések áthúzódása miatt is - megközelítette az 50 milliárd forintot. A MOSZ felmérésébõl rendelkezésre álló adataink alapján 2006-ra az adózás elõtti eredmény 20-30 %-kal 65 milliárd forintra nõhet.

A táblázat adatai csak a társas gazdaságok eredményeit mutatják. Nyilvánvaló, hogy a mezõgazdaság egyéni szektorában is keletkezik jövedelem, mégpedig a gyengébb termelékenység ellenére, az adó- és járulékfizetésben kapott kedvezményeket figyelembe véve jelentõs nagyságrendben. (lásd diszkrimináció)

 

II/6. Diszkrimináció a mezõgazdasági termelõk között

2001-ben részletesen feltártuk, hogy milyen megkülönböztetések érik a közterhek viselésében, illetve a támogatások odaítélésében az agrárgazdaság vállalkozásait, attól függõen, hogy milyen vállalkozási formában végzik tevékenységüket.
Az akkori felmérés eredményeit a mai állapotokhoz hasonlítva megállapítható, hogy - már csak az uniós csatlakozásunk miatt is - több változás történt mind az elvonások, mind a támogatások tekintetében. Ezek ellenére a társas vállalkozások, illetve az egyéni vállalkozók és az õstermelõk közötti megkülönböztetések, s mindezekkel a társas cégek kárára jelentõs, számszerûen is kimutatható hátrány maradt.

Ami az elvonások között megmaradt különbségeket illeti, itt a társas vállalkozások hátránya tovább növekedett, elsõsorban a 2006 õszétõl, az Új Egyensúly Csomag intézkedései következtében. Az e Csomag keretében meghirdetett intézkedések mindegyike normatív módon - a nemzetgazdaság más ágazatival egyenlõen - érinti a mezõgazdasági társas vállalkozásokat:

  • A természetbeni juttatások adójának 10 % pontos növelése -    + 2-3 md forint/év.
  • A céges telefon "magánhasználatáért" kivetett, a telefonszolgáltatási díj bruttó számlaértékének 20 %-a és a kivetett többlet társadalombiztosítási járulék együttesen mintegy 20 %-kal növeli ezen költségeket.
  • A 4 %-os Különadó évenként mintegy 3 md forint többletköltséget jelent.
  • Az "elvárt jövedelem" adóztatása a változó szabályok mellett remélhetõleg nem jelent majd jelentõs többletterhet. A mezõgazdasági társas vállalkozások jelentõs része (önhibáján kívül, például állattenyésztés nagyobb súlya a termelési szerkezetben) "nulla" jövedelmû vagy veszteséges, illetve nem éri el a törvényben megkívánt pozitív társasági adóalap mértéket.
  • Az áfa kulcsnak az ágazat szereplõire gyakorolt változásai természetesen mindkét szektort érintik. Az árutermelésben, illetve általában a rendezett, kizárólag "számlás" és teljes egészében árutermelõi jelleg miatt a gazdasági szervezeteket jelentõsen nagyobb mértékben érinti az élelmiszertermékek áfa kulcsának 5 % pontos növelése. A kihatás nagyon nehezen számszerûsíthetõ, amennyiben emiatt csak 1 % pontnak megfelelõ mezõgazdasági termelõi árcsökkentõ hatás valósulna meg, úgy ágazati szerint közel 10 md forint értékû lenne az árbevétel kiesés.
  • A Csomagnak egyetlen jelentõs intézkedése van, amely mindkét szektort érinti, ez a társadalombiztosítási járulékfizetés szabályainak megváltoztatása. Itt is igaz azonban, hogy a társas vállalkozásokat érintõ kihatások jelentõsen nagyobbak, mint az õstermelõi szektort érintõ - igaz e szektorban alapvetõen újnak minõsülõ - többletkiadások.

A legálisan foglalkoztatók esetében azért jelentõsen nagyobbak a társadalombiztosítási intézkedések kihatásai, mert például csak a munkavállalók többletjárulék fizetési kötelezettsége (2007-tõl 3 % pont többletjárulék teher) - a reálkeresetek szinten tartása esetén - ezen foglalkoztatóknál évente 5-6 md forint összegû személyi jellegû többletköltséget gerjesztene.
Az õstermelõi szektor esetében attól függõen, hogy az éves árbevétel 7 millió forint alatt vagy felett van, különbözõ módon kell társadalombiztosítási járulékot fizetni: a 7 millió forint alatti kategória esetén az összes õstermelõi bevétel alig 3 %-át (2,7 %), a 7 millió forint feletti kategóriában a minimálbér után kell megfizetni (normatív mértékben: 44,5 %) a járulékokat.
A társadalombiztosítási járulékfizetés normatív szabályai, illetve a fenti szabályok (és értékhatárok) azt jelentik, hogy az egyes mezõgazdasági szektorokban foglalkoztatottak után összességében fizetendõ járulékok összege a következõk szerint alakul:
a mezõgazdasági társas vállalkozásokban egy fõ foglalkoztatottra átlagosan mintegy 7 millió forint mezõgazdasági árbevétel jut. Az átlagos keresetük évente kb. 1,2 millió forint. A normatív szabályok szerint egy ilyen átlagfoglalkoztatottra évente 530 ezer forint (általa és a cég által együttesen) megfizetett társadalombiztosítási járulék jut,
egy 6 millió forint éves árbevételt elérõ mezõgazdasági õstermelõ - a most bevezetett szabályok alapján - 160 ezer forint/év társadalombiztosítási járulékot fizet évente (igaz nála árbevétele 6 %-át, azaz 360 ezer forintot vesznek figyelembe éves nyugdíjalapként),
egy 7 millió forint éves árbevételt éppen csak meghaladó mezõgazdasági õstermelõ esetében a járulékfizetési kötelezettség (a minimálbér figyelembe vételével normatív alapon) 350 ezer forint/év. (Nyugdíjalapnak természetesen a minimálbér számít ez esetben.)

 

Összegezve a nehezen számszerûsíthetõ kihatásokat arra jutunk, hogy az adó- és járulékváltozásokból eredõ többletkihatások 2007-re (az áfa esetleges termelõi ár csökkentõ hatása nélkül) 10 md forintot meghaladó nagyságrendûek, míg az õstermelõk esetében legfeljebb 3 md forint.

A személyi jövedelemadóban folyamatosan növekedett az adómentes értékhatár, ami azt eredményezi ma is, hogy az õstermelõk zöme a kedvezményes határ alá esik, azaz ebben az adónemben alig fizet adót ez a szektor. 
Társasági adót és különadót - ezen adónem jellegébõl adódóan - csak a társas mezõgazdasági vállalkozások fizetnek (õk viszont a normatív 16 %-os mértékhez közel esõ mértékût, míg a nemzetgazdasági átlagos társasági adó terhelés /a multinacionális cégek számára adott különbözõ kedvezmények miatt/ csak 11 % körüli).

Egyes érdekképviseletek részérõl gyakran elhangzó "vád", hogy a "nagyüzemek" a termelési súlyuknál lényegesen nagyobb arányban részesülnek az állami támogatásokból. Ez az állítás az alábbiak miatt nem állja meg a helyét.
A támogatásokat illetõen a kisvállalkozások pozitív kezelése kisebb mértékben, de fennmaradt. A csatlakozást két-három évvel megelõzõen érvényben volt, a társas vállalkozásokat sújtó (egyébként minden közgazdasági alapot nélkülözõ) negatív megkülönböztetések természetesen csaknem teljesen megszûntek, azaz a vállalkozási formától függetlenül minden mezõgazdasági vállalkozás a gazdálkodási alapok egységére (a használt területre, nevelt állatállományra, termékmennyiségre) jutóan normatív uniós (SAPS, illetve NVT címein finanszírozott támogatások) és nemzeti (top up) támogatásban részesül.
A fennmaradt kivételek a kisebb vállalkozásokat kedvezményezik úgy, hogy az alaptámogatáson felül meghatározott kiegészítõ támogatásban részesülhetnek (például az egyéni gazdálkodók közül a fiatal gazdák többlettámogatása fejlesztési támogatások esetén).

A fejlesztési támogatások esetében sincs megkülönböztetés a két szektor között. Természetesen nem lehet megkülönböztetésnek venni annak az uniós szabálynak az érvényesülését, hogy bizonyos mérethatárt és termelést elérõ termelõk esetében nyújtható csak a fejlesztési támogatás.
A fentebb jelzett helytelen értékítélet kialakításánál figyelmen kívül hagyták azt a tényt, hogy a mezõgazdasági társas vállalkozások, de természetesen a nagyobb méretû egyéni gazdaságok is, sokszor jelentõs mértékû fejlesztésekre kényszerülnek - s ehhez természetesen állami támogatásban is részesülhetnek - pusztán azért, hogy az európai uniós, illetve az ezeknél gyakorta szigorúbb nemzeti szabályoknak eleget tegyenek. Ezek a jellemzõen az állattenyésztésben megvalósításra kerülõ fejlesztések gyakorta a 100 millió forintos nagyságrendet is elérik, meghaladják, de nyilvánvaló, hogy elsõsorban nem a termelés jövedelmezõségét javítják, hanem az egyébként kevéssé jövedelmezõ vagy éppen veszteséges ágazati tevékenység fennmaradását szolgálják.
Ezért nem lehet olyan következtetést leszûrni, hogy a "nagyok" elviszik a fejlesztési támogatások nagyobb részét.


Az elvonások és támogatások mértékét a mezõgazdaság szektoraiban a következõ összegzés mutatja.

Közteher-fizetési kötelezettség a társas vállalkozások illetve az õstermelõk esetében1

milliárd forint

Megnevezés

Társas vállalkozások

Õstermelõk

Adók, egyéb kifizetések

társasági adó, különadó, stb.

10

-

helyi adók

12

-

szakképzési hozzájárulás

2

-

rehabilitációs alap

8

-

mezõgazdasági alapok

6

1

Munkáltató által fizetett

nyugdíjbiztosítási járulék

32

-

egészségbiztosítási járulék

12

-

munkaadói hozzájárulás

5

-

egészségügyi hozzájárulás

2

-

"Dolgozótól levont"

SZJA

25

10

nyugdíjjárulék

13

egészségbiztosítási járulék

11

munkavállalói járulék

2

Összesen:

140

11

Forrás: MOSZ Információs Rendszer

     1 A 2007-tõl érvényes törvények alapján

A mezõgazdasági társas vállalkozások, az egyéni vállalkozók, illetve az õstermelõk számára alapvetõen különbözõek a fõbb adó-, járulék (és egyéb) befizetési kötelezettségek. Míg a társas vállalkozások minden - jogszabály által elõírt - kötelezettséget teljesítenek, addig az õstermelõi szektor csaknem teljesen mentesül ezek alól.